Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 40.1978

Żukowska, Maria: Współczesne rekonstrukcje tkanin zabytkowych i ich zastosowanie we wnętrzach pałacowych
Wspomnienia pośmiertne
MARIA ŻUKOWSKA

U. 18. Fragment zrekonstruowanej tkaniny do Sali Audiencjonal-
nej na Zamku Królewskim w Warszawie. (Fot. B. Seredyńska)

nich próbek starych tkanin z zasobów muzealnych,
które posłużyły za wzór do wykonania kopii. Usta-
lone zostały również nazwy i rodzaje tkanin potrzeb-
nych do wystroju sal zamkowych. W opisach po-
szczególnych pomieszczeń wymienione są liczne ada-
maszki, atłasy, aksamity gładkie i wzorzyste, kitaj-
ki, tafty, sukna, płótna, różne bliżej nieokreślone
tkaniny dekoracyjne, kobierce i liczne bogate do-
datki pasmanteryjne. Niektórych nazw tkanin i oz-
dób wymienianych w podanych wyżej inwentarzach
trzeba było długo poszukiwać w starych słownikach
i encyklopediach dla ostatecznego ustalenia o jakiej
tkaninie jest mowa w zapisie inwentarzowym. W
wyniku tych wątpliwości i poszukiwań trzeba było
sporządzić mały słowniczek trudniejszych nazw tka-
nin występujących w materiałach źródłowych. Np.
nazwa florans oznacza bardzo cieniutką tkaninę jed-
wabną tkaną podobnie jak tafta splotem prostym, a
pęki strusich piór wieńczące baldachim nad tronem
królewskim ozdobione były dentkami czyli fałszy-
wymi perłami; takich zagadkowych określeń było
wiele.

Wielkie znaczenie w rekonstrukcji wnętrz Zamku
z czasów Stanisława Augusta Poniatowskiego mają
zachowane liczne opracowania naukowe. Bogata hi-
storia Zamku i jego losy w różnych okresach histo-
rycznych były tematem podejmowanym przez wielu
uczonych w okresie międzywojennym, a zwłaszcza po
ostatniej wojnie do lat ostatnich włącznie. Nieoce-
niony również okazał się zbiór projektów najwybit-
niejszych artystów działających na dworze Stanisła-
wa Augusta Poniatowskiego, przechowywanych w
Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w War-
szawie. Poza interesującymi rozwiązaniami architek-
tonicznymi zawierają one również projekty bogatych
dekoracji z tkanin w postaci baldachimów nad tro-
nami i łożami, znajdujemy tam nawet projekty wy-
krojów do lambrekinów nad łóżkami w skali 1:1. Za-
chowane projekty Fontany, Merliniego, Louisa, Prieu-
ra z Gabinetu Rycin BUW pomogły w rozwiązaniu
głównych problemów architektonicznych, wystroju
plastycznego wielu sal zamkowych, przyczyniając się
nie tylko do przywrócenia właściwego klimatu wnę-
trzom okresu Stanisławowskiego, ale również do lep-

Meubles et Effets mobiliers, qui sont dans le Chdteau de
Varsovie Fait en Mars 1795; — ibidem, Zesp. Izba Admini-
stracji Dóbr w Koronie i Skarbowi przywróconych, Nr 65
(W zespole pod nazwą Zarząd Pałaców Cesarskich): Inwen-
tarz Mebli i innych różnych Effektów w Zamku Warszaw-

skim lego Kr. Xcej Mości znayduiących się z wyszczegól-
nieniem przez Rubryki, czyią który Mebel lub Effekt iset
własnością przez niżej podpisanego Fiskała Członka Prefek-
tury Departamentu Warszawskiego spisany 1808 roku.