Zakład Architektury Polskiej i Historii Sztuki <Warschau>
Biuletyn Naukowy — 1.1932/​1933

DOI issue:
Nr. 2
DOI article:
Riabinin, J.: Murarze, malarze i rzeźbiarze lubelscy w XVII w
DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
Nieuk fllbertus, Niewielemyślił flndreas, Płuczygroch Wincenty,
Pokwapny Stanisław, Pscot Georgius, Rożek Joannes, Scholer
(Skoła) flndreas1’), Smerecki flndreas, Śmigiel (Slingel) Nicolaus,
Stachanowicz Thomas, Turczynek flndreas, Valentinus dictus Fołtyn
(prawdopodobnie Węgier — Połoszy), Wągrzynek Joannes alias Do-
nowalski.
TOWARZYSZE. Bąk Michał, Certa Jan, Durski Wojciech,
Gawron Tomasz, Lechin Hanusz, Niżnik Stanisław, Powolny Wolf,
Przewłoka Adam, Skowronek Adam, Stawinoga Wojciech, Zuchwały
Jakób ’2).
O działalności powyższych mistrzów murarskich posiadamy
bardzo skąpe wiadomości. Wiemy, że Rudolf Negroni wymurował
zamek w Zawichoście i darował w r. 1602 kamienicę swoją przy
ul. Rybnej w Lublinie, Rudolfowską zwaną, bernardynom lubelskim
„na budowanie kościoła zgorzałego" 1S).
Jakób Balin przebudowywał kościół farny w Kazimierzu nad
Wisłą14). Piotr Bonay wykonywał roboty dla możnego mieszczanina
krakowskiego Przybyły. Piotr Durie budował kościół parafjalny
w Markuszowie w r. 1609 1S).
Już przy pierwszem spojrzeniu na podane powyżej spisy rzuca
się w oczy znaczna przewaga cudzoziemców — Włochów, Francu-
zów i Niemców. Brzmiące po polsku nazwiska — Darmocłfwał,
Ledwielas, Niewielemyślił, Płuczygroch, Stawinoga, Nieuk, Gawron,
Cichy, Powolny, Pokwapny, Zuchwały były jeno „przemiankami“
(cognomina ex arte), przybieranemi przy wstępowaniu do cechu
i bynajmniej nie świadczącemi o polskiem pochodzeniu ich posia-
daczy. Podczas toczącej się w latach 1612—1619 w urzędzie ra-
dzieckim sprawy pomiędzy starszym cechmistrzem cechu krawiec-
kiego i właścicielem cegielni, Janem Bielewiczem, a cechem mu-
rarskim Bielowicz twierdził, że pozwani przez niego murarze „są cu-
dzoziemcy wszyscy, na których fiscus J. Kr. Mości wisi i wszy-
stkie dobra i zbiór ich w rękach J. Kr. Mości jest",0). W innej spra-
wie z r. 1634 znajdujemy wzmiankę, że panowie cechmistrze cechu
murarskiego na schadzkach swych mówili po włosku17).
Według przywileju z r. 1571 z cechem murarskim lubelskim
(contubernium muratorum) połączony był cech stamieckils), czyli
kamieniarski (contubernium lapicidarum); należeli również do cechu
tego ceglarze albo strycharze i brukarze („laterifices et stratores
viarum alias burkasze"),SI). W XVII w. oddzielnego cechu kamienia-
rzy w Lublinie nie było. Cech murarski obejmował tak murarzy,
jak również kamieniarzy, „Ex decreto consulari — czytamy w księ-
dze radzieckiej z 1606 r. — honestus Florianus Dydziudesz 1 a p i-