Deltion archaiologikon: ekdidomenon apo tēs genikēs ephoreias tōn archaiotētōn — 7.1891

66 ΑΡΧΑΙΟΛ. ΔΕΛΤ.—ΕΤΟΣ 1891.—ΙΟΥΝΙΟΣ καχ ΙΟΥΛΙΟΣ

τ7\ς ελληνικής τέχνης, ώς έκ τοϋ σχήματος των αρχιτεκτονικών
αύτοϋ μορφών εΐνε δυνατόν να εΐκάση τις. Έν τοις μ, Χ. χρόνοις,
οτε μεγάλη τις καταστροφή έγένετο των έν τω ίερω αρχαίων οΐ-
κοδομημάτο:ιν, κατέπεσε και το Γυμνάσιον τούτο· και τα μεν λοιπά
οικοδομήματα άνωκοδομήθησαν δια πλίνθων άσβέστου και λίΟο^ν
έξ αυτών τών αρχαιοτέρου οικοδομημάτων το πλείστον προερχο-
μένων, μεταβληθέντος του τε άοχικοϋ σχεδίου και του προορισμού
αυτών, ώς φαίνεται. Τ6 Γυμνάσιον δμως έμενε το πλείστον κατερει-
πωμένον τα εις αυτό άγοντα Προπύλαια άπεχωρίσθησαν του λοι-
πού οικοδομήματος δια τοίχου και μετεβλήθησαν εις ναΐσκον, ώς
φαίνεται, (είς ναόν της Τγιείας πιθανώς), έπι μιας δέ τών γωνιών
του εσωτερικού περιστύλου έκτίσθη το ανωτέρου 'Ωδεϊον.

Ή καταστροφή αυτη τών έν τω ίερω άρχαίο)ν οίκοδομημάτοον
(μόνον το θέατρον, ή θόλος, ό να6ς τοϋ Ασκληπιού και 6 της Αρτέ-
μιδος και ή διπλή στοά έμειναν σώα) έγένετο Ί'σως έν τοις προ του
Παυσανίου χρόνοις, διότι αναφέρει ό περιηγητής ούτος οικοδό-
μημα τι, την καλουμένων στοάν Κότυος, όπερ κατάρρευσαν ένεκα
της έξ ώμων πλίνθων οικοδομής αύτοϋ άνωκοδώμησεν ό Άντωνΐνος.
Και αληθώς έξ ώμών πλίνθων θά ήσαν κατεσκευασμένα και τά λοιπά
έν τω ίερω οικοδόμημα*α και έκ τούτου κατέπεσαν ΐσ&)ς ταύτα
ένωοίς.

Τοιαύτα τά έκ τών ανασκαφών πορίσματα, κτινα άλλαχοϋ έν
έκτάσει θέλω έκθέσει. Ένταΰθα μόνον ειρήσθω ότι ή άνακάλυψις
νϋν του Ωδείου κρατύνει την γνώμην ότι και έν άρχαιοτέροις χρό-
νοις ύπήρχεν έν τω ίερω 'Ωδεϊον έν ω θά έξετελοϋντο οί ύπο τοΰ
Πλάτωνος ("Ιων, 531) μνημονευόμενοι μουσικοί και ωδικοί αγώνες,
διότι δεν είνε δυνατόν νά δεχθτί τις ότι μόνον κατά τους χρόνους
της παρακμής και δυσπραγίας τοΰ ίεροϋ ήσθάνθησαν τό πρώτον οί
έν αύτώ την ανάγκην της κατασκευής τοϋ Ωδείου. Ή κατά τους
χρόνους τούτους οικοδομή Ωδείου, τοσούτον ευτελούς την κατα-
σκευήν, δεικνύει οτι τοϋτο ήτο τής απολύτου έν τω ίερω ανάγκης·
άρα θά ύπήρχεν άλλο άρχαιότερον. Ποϋ όμοχς τό άρχαιότερον τοϋτο
'Ωδεϊον εκείτο, άγνιοστον μέχρι τοϋδε.

Π. Κβδ.