Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Editor]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Editor]
Folia Historiae Artium — 20.1984

DOI article:
Kozłowski, Janusz Krzysztof; Kuczman, Kazimierz: Włoska fundacja krakowskiego malodwidła cechowego: Epitafijny obraz Ainolfa Tedaldiego w Muzeum Diecezjalnym w Tarnowie
DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
3. Popiersie archanioła Gabriela, fragment obrazu z Jodłownika
(fot. W. Gumuła)

górne narożniki, a także inne szczegóły nasuwają
przypuszczenie, iż obcięto kilka centymetrów po
bokach i kilkanaście — u góry i dołu. Trójdziel-
ność kompozycji osiągnięto za pomocą dwóch krę-
conych kolumienek bez kapiteli; być może podob-
ne kolumienki ujmowały pierwotnie kompozycję
po bokach. Na belce okiennej pośrodku obrazu,
na odgałęzieniach maswerku dekoracji oraz na
osiach kolumienek umieszczone są trzy kartusze,
na których namalowano czerwoną farbą (kolejno
od lewej): krzyż, lilię i napis: ,,Libertas”.

Główna scena Zwiastowania (ryc. 2) rozgrywa
się we wnętrzu mieszkania. Maria klęcząca z pra-
wej strony przy pulpicie właśnie przerwała mo-
dlitwę przy pierwszych słowach Pozdrowienia; rę-

ce skrzyżowała na piersi, głowę zwraca ku anio-
łowi. Gabriel, przyklęknąwszy za nią, prawą rę-
ką błogosławi, w lewej trzyma berło owinięte
wstęgą z pierwszymi słowami Pozdrowienia. Na
okoloną złotym nimbem głowę Marii pada z le-
wej strony promień światła, ślizgając się po mięk-
kich, falistych włosach spiętych nad czołem prze-
paską z pereł. Owalna twarz z delikatnie zaryso-
wanym lukiem brwi nad ciemnymi oczami o dość
ciężkich powiekach, z długim kształtnym nosem
i drobnymi Uktami wyróżnia się wdziękiem, li-
ryzmem, subtelnością wyrazu (ryc. 4). Czerwono -
brązowa, haftowana złotą nicią suknia Marii ko-
rzystnie kontrastuje z — przygasłym obecnie ko-
lorystycznie — ciemnogranatowym płaszczem.