10
Die Kunstauktion"
Jahrg. IV, Nr. 14 vom
IgJV, Nr.
Moderne Sammler
Dr.G.F. Reber
Lausanne
(Anläßlich seines 50. Geburtstages)
Sammeln müßte anderes sein, als genieße-
risches Kapitalisieren ästhetischer Werte.
Sammeln ist bedeutsam, wenn es einen hef-
tigen Eingriff in die Zeit darstellt; wenn durch
eine Sammlung das geschichtlich Festgelegte
umgewertef wird, hiermit bedeutet Sammeln:
heftiger Eingriff.
Der Sammler, der leidenschaftlich umbildet,
verwirft die bequemen Bezirke seelischer und
Dr. G. F. Reber — Lausanne
optischer Lässigkeit. Er entdeckt Gebiete, für
welche Qualitätsmarken noch nicht festgelegt
sind, kurz, der Sammler als Entdecker.
Ein solcher Typ muß bestimmte geistige
und charakteristische Eigenschaften besißen,
um eine kämpferische Sammlung bilden zu
können. Wir sprechen hier von der Sammlung
Dr. Rebers, Lausanne (Abbildung oben).
Dieser Mann entschied sich vor vielen Jahren,
die Kubisten, vor allem Picasso, zu sammeln.
Reber war hierzu durchaus logisch gelangt.
Er begriff, als einer der ersten, daß über
Cezanne hinaus eine neue formale und
menschliche Anschauung geschaffen worden
war. Reber bekannte sich mit beispielhaftem
Mut zu seiner Erkenntnis und opferte kurz
entschlossen einige
seiner bedeutenden Ce-
zannes, um den Grund-
stock seiner zeitge-
nössischen Sammlung
zu bilden. Hiermit
stellte er entschlossen
die Wertung auf: der
große Zeitgenosse ist
zumindest so bedeut-
sam wie der klassische
Meister, eine neue kühne
sammlerische Wertung
des gegenwärtig Le-
bendigen.
Reber war nie ein
Sammler schöner Zu-
fälligkeiten, sondern von
Beginn an schuf er
eine Sammlung, die die
tektonische Überliefe-
rung umspannte. Diese
Sammlung ist erheb-
lich und großartig, da
sie von einer einheit-
lichen geistigen Haltung
bestimmt ist. Sie stellt
ein einziges Gesamt
der großen tektonischen
Überlieferungen dar,
und so kann man sie
als die prinzipielle
Sammlung der primären
schöpferischen Epochen
definieren.
Diese Sammlung ist
durchaus menschlich, da
sie nicht von Meinung
und Laune bestimmt
ist, sondern der An-
schauung dieses gänz-
lich unimpressionisti-
schen Mannes genau
entspricht. Die Reber-
sche Sammlung ist mehr
als eine ästhetische Angelegenheit, sie ist
einem besonderen, charakterologischen Ent-
schluß untergeordnet.
Das Werk P i c a s s o s bildet Achse und
Mitte dieser Sammlung; es wird hier in einzig-
aitiger Wahl geboten. Dieses entscheidende
Oeuvre wird von den anderen Meistern des
Kubismus Braque, Gris, Leger wunder-
voll umgeben.
Reber schuf diesen Modernen, die einen
völligen Wandel der Anschauung erzwangen,
ihre geschichtliche Projektion und Tiefe. Er
zeigt die große geschichtliche Überlieferung
der entscheidenden Moderne. Picassos
Flötenspieler ist dort einer Madonna des
Guido da Siena benachbart; die farbigen
Pierofs stehen zwischen archaischen Skulp-
turen der Z y k 1 a d e n und die Bilder des Gris
leuchten über fellbekleideten Sumerern.
Solche Tatsachen zeigen etwas gänzlich An-
deres als das übliche, tagesmäßige Zusam-
mentragen von Bildern, wo täglich neuent-
deckte Genies rekordflink auf die Absäße
neuer Genies treten und täglich die neueste
Seele, die neue Form oder kosmetische Ur-
gründe gepredigt werden. Reber befrachtet
die Moderne sub specie aeternitatis, während,
was sonst in Museen dämmert, hier durch das
Gegenwärtige neu belebt wird. Das Geschicht-
liche wird hier zur unmittelbaren Gegenwart
verwandelt, während das Heute in die Aera
historischer Dauer gebannt wird. Reber machte
so in seiner Sammlung die Lehre von den
seelischen Archaismen geschichtlich deutlich.
Kraft diesem Aufzeigen einer großen Über-
lieferung und geschichtlicher Dialektik hat
Reber eine Sammlung geschaffen, die sich von
den mir bekannten prinzipiell scheidet, näm-
lich, eine bedeutende und neuartige geschicht-
liche Komposition wird geboten, deren Leit-
motiv die großen tektonischen Kulturen bilden.
Die Rebersche Sammlung weist eine be-
sondere Härte auf, da ihr Sammler alles Rei-
zende oder merkantil Gefällige ausschloß.
Diese Sammlung gewährt kein lässiges Ge-
fallen, sie fordert Anstrengung und Be-
mühung des Betrachters; denn sie ist gänzlich
auf das Monumentale gerichtet.
Allerdings erkannte Reber, daß das Monu-
mentale keine Quantenangelegenheit ist. Ge-
wisse Teile der Sammlung sind nach dem
Prinzip der Ballung, der Konzentration ange-
legt. Byzantinische Ringe, nordische Fibeln,
babylonische Ziegelzylinder, früh-griechische
Schmuckstücke wirken monumental dank der
Konzentration der Formen; denn in diesen Ob-
jekten sind große tektonische Formen in
engen Raum gepreßt.
Ich möchte noch ein Moment dieser Samm-
lung betonen: ihren Mangel an jeglicher Eitel-
keit. Diese protogriechischen Bildwerke, diese
kretischen Skulpturen und Gefäße sind namen-
los und anonym. Hier gilt eben nur die Rein-
heit des Werkes, und nur das Faktische legi-
timiert. Diese Sammlung gibt Beispiele kol-
lektiver, elementarer Kulturen und zeigt vor-
nehme Demut und sachliche Selbstverständ-
lichkeit. Nicht ein fetischistischer Name, son-
dern der sorgsam geübte Dienst an der Form
entscheidet.
Wir verfolgen mit freundschaftlicher Teil-
nahme das bedeutende und stete Wachstum
dieser Sammlung und beachten, daß diese von
keiner Zufälligkeit bestimmt ist, sondern von
der kühnen Entschlossenheit eines Mannes.
C.E.
Deutsche Forschung in Ägypten
In diesem Monat wird eine deutsche
Forschungsexpedition nach Ägypten fahren,
die auf einem besonders interessanten Felde
tätig sein wird. Es ist dies die Hermopolis-
Expedition, die das noch völlig unerschlossene
Ruinenfeld des alten Chmunu, der einstigen
Hauptkultusstätte des ägyptischen Mondgottes
Thot, am mittleren Nil studieren soll. Der
Leiter ist Prof. Dr. Roeder, der Direktor des
Pelizaeus-Museums in Hildesheim; zu seinen
Mitarbeitern zählen u. a. der Direktor des
Deutschen Archäologischen Instituts in Frank-
furt a. M., Dr. Bersu, und Landesbaumeister
Dr. Noeldecke, ein besonderer Kenner der
Ziegelbauten Mesopotamiens. Die Unkosten
der Expedition werden von deutscher privater
Seite bestritten, die Geldmittel hat ein Kreis
von Freunden der Ägyptologie unter dem Vor-
siß von Staatssekretär Prof. Dr. Popiß und
Exzellenz Schmitt-Ott bereitgestellt.
Rudolf Schlichter, Schakal. Aquarell
Ausstellung Galerie Junge Kun st, Josef Sandel,
Dresden
Rudolf Schlichter, Chacal. Aquarelle
E xposition Galerie Junge Kunst, Josef Sandel, Dresde
Rudolph Schlichter, Jaqual, watercolour
In the exhibition at the ,,Junge Kunst“ gallery, Joseph Sandel, Dresden
for
of his works starts with the
of expression, experimenting
again with conspicuous dexte-
the first time,
french art-lo-
His
US
fight for ex-
in empressive
series
and solid landscapes of the sixties.
time he was under the influence of
Paris, March 1930
This great exhibition is the last stone of
the triumphal arch which posterity has erected
to the memory of one of the most daring and
gifted revolutionaries in the realm of art.
Although all the other Paladins of Impressio-
nism gradually won official recognation, Ca-
mille Pissarro alone remained unacknowled-
ged. Now that at last his genius is being
celebrated by this imposing exhibition in the
„Orangerie“ in Paris one is prone to forgei
how little official circles valued him in his
lifetime. The „beau geste“ which has assem-
bled for the first time a nearly complete Col-
lection of Pissarro’s paintings and drawings
makes such an Impression on one that one
would like to efface the memory of the past
and allow oneself to be entirely conquered
by the present and enjoy this marvellous world
of colour without reserve. The Durand-Ruel
Gallery did indeed assemble a number of his
works two years ago, if we are not mistaken,
buf this present exhibition far surpasses the
former; for this exhibition contains no less
than 140 paintings, about 50 water-colours,
Pastelles and drawings. There are also 79
etchings which the master, in a vain effort to
win official recognation, presented one after
the other to the "Luxembourg” and which are
now shown io the public for the first time.
One could scarcely imagine a fuller documen-
tation of Pissarro’s art.
Pression Is laid bare for
fashion.
Moreover we discover
although the intimate circle of
vers, has long known it, that Pissarro is one
of the most interesting and enigmatic figures
of Impressionism. Not because he had any
spiritual complexes befween which and be-
cause of which he must preserve his equili-
brium, but because he constantly sought for
new mediums
over and over
rity.
The
sombre
At this
the art of Courbef, Corot and the Fontainbleau
painters. A characteristic painting of this time
is a large still-life of 1867 from a private Col-
lection, which is a resume of the tendencies
of this period. But one already feels that it
is not the heroic style of Courbet and Millet
which really attracts him but the more gra-
cious, lighter männer of a Corot; whom he
fhen visited personally and from whom he re-
cieved many useful hints.
Pissarro had now found the path which he
A I
chance
of the
the sp
we sh
At thi
our n
1929.
The book
'sted are st
’kportance;
Jood Incuna
f)th Century
he 18th cei
>ather bind
Jheresting <
Herman firt
'Qrdly sougl
he interest
'vorld is cl
"nierican litt
^sts are larg
'Oct that sut
fal importai
's real corr
Ihem exa
followed to the end. His kingdom was lall.(/
cape painting; landscapes intimately °b5 i,
ved and minutely studied, with transparent
mosphere and wonderfully nuanced liflh t'.£
In the seventies a great change occured:
undertook a journey to London with Cla“
Monet, where he saw the lanscapes of C°cl
stable and the phantastic pictures of Turl1,
and these impressions influenced him irernetlg
dously as we see by the subsequent enliv®“1
and lightening of Pissarro’s colorit.
Towards the end of the seventies a neW Ä
started. Paintings of 1877, such as the „Jarde
de Pontoise" and the „Sente du Choux" a'
painted in a luminous, airy and diffused m®'
ner; a tendency which maintained itself dui'1'®
the following years. In the eighties he w r
concerned with the Impressionist princip1® e
the disassociation of tones and for a
followed the "Poinfillism” of Seurat. This
riod, which is one of the least characterisj'|
of Pissarro, was a more or less experim®® K
one. The many examples of Pissarro’s 'v°r|
in this exhibition show how dependant his ®
was on actual experience and how foreign
docirinary infusion of „Poinfillism" was
him. The cold brightness of such pictur®
forms an almost complete contrast to
style in which he started and in which P
ended.
For henceforth, that is to say from the 1,11
neties onwards, he reverted to his origi“3
point of view. He found his own real provinCf
in the pictures of the harbour and town 0
Dieppe, landscapes of Eragny and the fam°3
pictures of the Louvre, the Seine and m.
Boulevards. This last period, which last®
about 15 years, set the crown on his art.
When one contemplates Pissarro’s worl'
one might think that he was a well-to-®0
burger, who was solely concerned in eX'
Pressing his impressions with unrestrict®3
ardour. The idyllic element is so predomin®®.
that one might believe oneself kingdoms aWa^
how mistaken we are when we follow the l®e
of the master. If any one ever did he kn®"
the bitterness of success long delayed. It "'®5
only after the exhibition of his works by D®z
rand-Ruel in the nineties that he knew so^e
measure of security and freedom from worrY
But by that time he was practically an
man.
When one looks at this wonderful exhibitio/1
of his works which mirror exclusively the sP1'
rit of the Idyllic we must not forget the trag1!'
back-ground to his art. The genius of freu®®
painting which sees in the accomplishm®®*
itself sufficient reward here celebrates 9
great triumph.
Ijj excellent j
i| , Samson a
klsrahel van
Che Bapt'
A'er of Adr
state. -
L Christ bei
L°ngauer’s t
Ägramists I
Nl of Sd
l^st in the
Jhe portion
C conlains
^sions; earl
ffury; an ea
/P from the
i 'he 15th cen
, °rnament v\
L such as 1
jj p special
(, ‘he artists
Äesented b
Tkch colour
of St. P
Nouin, L.
JMeau, Rich,
^“ffmann an
?’t largely
jpber of p<
?Vnolds an'
lf)rting, hunt
I The drawi
? be auction
i'T from the
i'lers (Göttu
°st of the
■ the 18th
^tch and
iplection am
|!c Ehlers c
~se collecti
J^orthcoming Sales
C. G. Boerner, Leipzig:
Etchings
— drawings
Düring the last months there have been
no important auctions with the exception of
the Vieweg collection. Although individual
large sums excited some interest, the Berlin
market in general, as was also the case in
Paris and London (though in the latter place
the sale of the Landsdowne collection was a
Sensation), had a quiet season. A great period
of livelineß is foreseen however for the forth-
coming months. The auction of duplicate
examples of etchings, engravings, etc, from
various public and private collections which
C. G. Boerner is holding in Leipzig from the
6th to the 101h of M a y is certainly one of
the outstanding achievments in the inter-
national art market. The lots offered for sale
are indeed marvellous and such as could
only be found in old and well-tended col-
lections.
The first auction from the 6th to the 9th
of May contains duplicate engravings from
the state collections in Leningrade and other
places in the Soviel Union, as well as
counfless other contributions from old-
established private and public collections,
both here and abroad. The Russian objects
compose the Principal pari of the material
here offerred and include the Rembrandt
duplicates from the famous collection of
Rovinski, the author of the great work on
Rembrandt.
Engravings of old masters form the chief
pari of the auction. A small portion
are by Italian masters, such as G. Cam-
pagnola, Marc Antonio Raimondi, Nie. Rosex
da Modena. This Italian group though is
nothing like as important as the other schools
represented inspite of the interesting items.
The most notable part of the sale are the
Rembrandt works, of which the best example,
the "Hundred Guilders”, was reproduced in
no. 12 of the "Kunstauction”; it is a first-class
Impression, second state, with clear lines, not
retouched by Baillie, on paper with the “Fleur
de Lis” watermark and a centimeter-wide
margin. Such a perfect example of a master-
piece of an old engraving is one of the
greatest rarities of its kind and this is
probably the best example that has appear®^
on the market since the Busch auction in 1921-
— Other notable items keep this plate com'
pany, such as “Abraham’s sacrifice”, "Joseph
relating his dreams”, the "Triumph
Mordecai”, the “Three crosses”, the "Desce®'
from the cross”, the "Descent from the cros5
by torchlight”, a quite extraordinarilly goo®
plate, early impresion, with clear lines, de®P
plate impression and a 1—3 centimeter marg1®
(see reproduction p. 7).
Of the old masters Rembrandt is the b®5*
represented but there are many ofhers 0
great worth whose work is shown here *®
excellent achievements. Of these the mo5’
noteworthy are H. Aldegrever, whose work5
here present include one of his rarest po®"
traits of the Madonna in an excellent irn-^
pression: the “Madonna against a landscap®’
sitting on cushions”; A. Altdorfer, whose rar®
“Amor with a globe sitting on clouds”; Piete®
Brueghel the older, of whom there are a
number of works; Wilhelm Jacobsz Delfy
whose masterpiece, "The lords of Nassau ’
a riding group, is here. ,
Albrecht Dürer is both largely an®
excellently represented. Ämong his engra'
vings we must mention the enfire series 0
"The Passion”, in deep impressions; th®
“Madonna with the pear”; the “MelancholY ’
the big "Fortuna”. Among his wood-cuts
most important here are the following plate5’
“Samson kills the lion”; the “Christ caryi“9
his cross”; the “Crucifixion”, a perf®c
example with a margin about 5 centimetr®5
wide; the small “Passion”; the “Apocalips® ’
second issue of 1511.
Among the examples of Anton van Dyck,
work is the plate of "Erasmus of Rotterdam ’
an excellent early impression before lett®r5,
an almost unheard of middle stage (from fl1
Uslaub collection).
Other masters here present are Ä. Hirsd1'
vogel, with his "Cleopatra against a lanö5^
cape”, etc; Wenzel Hollar, with his rnu®
sought after view of “Strassburg cathedral j
H. S. Lautensack, with a large landscap®
Riders, huntsmen and hounds, etc. Th®r
^Verywhere
'n order to
America. M
'''orks o:
'Vriters are
‘üueh value
Of the old
'Vriters. In
Ospecially
shows the
Ond energ’,
' fellectual li
Oultured pe
9nise as <
the present
Olready rei
Hassic. All
&s concern
hny way h<
Hace in the
‘‘liographici
books for
"The gener
Virginia” fi
London 161
‘egarded
the greal
^mong amt
Hawthorn
sought aft<
Allen Poe’;
üiand coli
I etc. It sl
Europe th
rious to
eatalogue
Looks and
that of t
Art Assoc
has been
With the A
leries for
that the
'vhich Line
the same
Collector '
his europt
ful catalo
tion give
of the ai
'nstance ■
of this ye
editions f
New Yorl
the anglo
önd how
tain his f
sible how
hold of
Die Kunstauktion"
Jahrg. IV, Nr. 14 vom
IgJV, Nr.
Moderne Sammler
Dr.G.F. Reber
Lausanne
(Anläßlich seines 50. Geburtstages)
Sammeln müßte anderes sein, als genieße-
risches Kapitalisieren ästhetischer Werte.
Sammeln ist bedeutsam, wenn es einen hef-
tigen Eingriff in die Zeit darstellt; wenn durch
eine Sammlung das geschichtlich Festgelegte
umgewertef wird, hiermit bedeutet Sammeln:
heftiger Eingriff.
Der Sammler, der leidenschaftlich umbildet,
verwirft die bequemen Bezirke seelischer und
Dr. G. F. Reber — Lausanne
optischer Lässigkeit. Er entdeckt Gebiete, für
welche Qualitätsmarken noch nicht festgelegt
sind, kurz, der Sammler als Entdecker.
Ein solcher Typ muß bestimmte geistige
und charakteristische Eigenschaften besißen,
um eine kämpferische Sammlung bilden zu
können. Wir sprechen hier von der Sammlung
Dr. Rebers, Lausanne (Abbildung oben).
Dieser Mann entschied sich vor vielen Jahren,
die Kubisten, vor allem Picasso, zu sammeln.
Reber war hierzu durchaus logisch gelangt.
Er begriff, als einer der ersten, daß über
Cezanne hinaus eine neue formale und
menschliche Anschauung geschaffen worden
war. Reber bekannte sich mit beispielhaftem
Mut zu seiner Erkenntnis und opferte kurz
entschlossen einige
seiner bedeutenden Ce-
zannes, um den Grund-
stock seiner zeitge-
nössischen Sammlung
zu bilden. Hiermit
stellte er entschlossen
die Wertung auf: der
große Zeitgenosse ist
zumindest so bedeut-
sam wie der klassische
Meister, eine neue kühne
sammlerische Wertung
des gegenwärtig Le-
bendigen.
Reber war nie ein
Sammler schöner Zu-
fälligkeiten, sondern von
Beginn an schuf er
eine Sammlung, die die
tektonische Überliefe-
rung umspannte. Diese
Sammlung ist erheb-
lich und großartig, da
sie von einer einheit-
lichen geistigen Haltung
bestimmt ist. Sie stellt
ein einziges Gesamt
der großen tektonischen
Überlieferungen dar,
und so kann man sie
als die prinzipielle
Sammlung der primären
schöpferischen Epochen
definieren.
Diese Sammlung ist
durchaus menschlich, da
sie nicht von Meinung
und Laune bestimmt
ist, sondern der An-
schauung dieses gänz-
lich unimpressionisti-
schen Mannes genau
entspricht. Die Reber-
sche Sammlung ist mehr
als eine ästhetische Angelegenheit, sie ist
einem besonderen, charakterologischen Ent-
schluß untergeordnet.
Das Werk P i c a s s o s bildet Achse und
Mitte dieser Sammlung; es wird hier in einzig-
aitiger Wahl geboten. Dieses entscheidende
Oeuvre wird von den anderen Meistern des
Kubismus Braque, Gris, Leger wunder-
voll umgeben.
Reber schuf diesen Modernen, die einen
völligen Wandel der Anschauung erzwangen,
ihre geschichtliche Projektion und Tiefe. Er
zeigt die große geschichtliche Überlieferung
der entscheidenden Moderne. Picassos
Flötenspieler ist dort einer Madonna des
Guido da Siena benachbart; die farbigen
Pierofs stehen zwischen archaischen Skulp-
turen der Z y k 1 a d e n und die Bilder des Gris
leuchten über fellbekleideten Sumerern.
Solche Tatsachen zeigen etwas gänzlich An-
deres als das übliche, tagesmäßige Zusam-
mentragen von Bildern, wo täglich neuent-
deckte Genies rekordflink auf die Absäße
neuer Genies treten und täglich die neueste
Seele, die neue Form oder kosmetische Ur-
gründe gepredigt werden. Reber befrachtet
die Moderne sub specie aeternitatis, während,
was sonst in Museen dämmert, hier durch das
Gegenwärtige neu belebt wird. Das Geschicht-
liche wird hier zur unmittelbaren Gegenwart
verwandelt, während das Heute in die Aera
historischer Dauer gebannt wird. Reber machte
so in seiner Sammlung die Lehre von den
seelischen Archaismen geschichtlich deutlich.
Kraft diesem Aufzeigen einer großen Über-
lieferung und geschichtlicher Dialektik hat
Reber eine Sammlung geschaffen, die sich von
den mir bekannten prinzipiell scheidet, näm-
lich, eine bedeutende und neuartige geschicht-
liche Komposition wird geboten, deren Leit-
motiv die großen tektonischen Kulturen bilden.
Die Rebersche Sammlung weist eine be-
sondere Härte auf, da ihr Sammler alles Rei-
zende oder merkantil Gefällige ausschloß.
Diese Sammlung gewährt kein lässiges Ge-
fallen, sie fordert Anstrengung und Be-
mühung des Betrachters; denn sie ist gänzlich
auf das Monumentale gerichtet.
Allerdings erkannte Reber, daß das Monu-
mentale keine Quantenangelegenheit ist. Ge-
wisse Teile der Sammlung sind nach dem
Prinzip der Ballung, der Konzentration ange-
legt. Byzantinische Ringe, nordische Fibeln,
babylonische Ziegelzylinder, früh-griechische
Schmuckstücke wirken monumental dank der
Konzentration der Formen; denn in diesen Ob-
jekten sind große tektonische Formen in
engen Raum gepreßt.
Ich möchte noch ein Moment dieser Samm-
lung betonen: ihren Mangel an jeglicher Eitel-
keit. Diese protogriechischen Bildwerke, diese
kretischen Skulpturen und Gefäße sind namen-
los und anonym. Hier gilt eben nur die Rein-
heit des Werkes, und nur das Faktische legi-
timiert. Diese Sammlung gibt Beispiele kol-
lektiver, elementarer Kulturen und zeigt vor-
nehme Demut und sachliche Selbstverständ-
lichkeit. Nicht ein fetischistischer Name, son-
dern der sorgsam geübte Dienst an der Form
entscheidet.
Wir verfolgen mit freundschaftlicher Teil-
nahme das bedeutende und stete Wachstum
dieser Sammlung und beachten, daß diese von
keiner Zufälligkeit bestimmt ist, sondern von
der kühnen Entschlossenheit eines Mannes.
C.E.
Deutsche Forschung in Ägypten
In diesem Monat wird eine deutsche
Forschungsexpedition nach Ägypten fahren,
die auf einem besonders interessanten Felde
tätig sein wird. Es ist dies die Hermopolis-
Expedition, die das noch völlig unerschlossene
Ruinenfeld des alten Chmunu, der einstigen
Hauptkultusstätte des ägyptischen Mondgottes
Thot, am mittleren Nil studieren soll. Der
Leiter ist Prof. Dr. Roeder, der Direktor des
Pelizaeus-Museums in Hildesheim; zu seinen
Mitarbeitern zählen u. a. der Direktor des
Deutschen Archäologischen Instituts in Frank-
furt a. M., Dr. Bersu, und Landesbaumeister
Dr. Noeldecke, ein besonderer Kenner der
Ziegelbauten Mesopotamiens. Die Unkosten
der Expedition werden von deutscher privater
Seite bestritten, die Geldmittel hat ein Kreis
von Freunden der Ägyptologie unter dem Vor-
siß von Staatssekretär Prof. Dr. Popiß und
Exzellenz Schmitt-Ott bereitgestellt.
Rudolf Schlichter, Schakal. Aquarell
Ausstellung Galerie Junge Kun st, Josef Sandel,
Dresden
Rudolf Schlichter, Chacal. Aquarelle
E xposition Galerie Junge Kunst, Josef Sandel, Dresde
Rudolph Schlichter, Jaqual, watercolour
In the exhibition at the ,,Junge Kunst“ gallery, Joseph Sandel, Dresden
for
of his works starts with the
of expression, experimenting
again with conspicuous dexte-
the first time,
french art-lo-
His
US
fight for ex-
in empressive
series
and solid landscapes of the sixties.
time he was under the influence of
Paris, March 1930
This great exhibition is the last stone of
the triumphal arch which posterity has erected
to the memory of one of the most daring and
gifted revolutionaries in the realm of art.
Although all the other Paladins of Impressio-
nism gradually won official recognation, Ca-
mille Pissarro alone remained unacknowled-
ged. Now that at last his genius is being
celebrated by this imposing exhibition in the
„Orangerie“ in Paris one is prone to forgei
how little official circles valued him in his
lifetime. The „beau geste“ which has assem-
bled for the first time a nearly complete Col-
lection of Pissarro’s paintings and drawings
makes such an Impression on one that one
would like to efface the memory of the past
and allow oneself to be entirely conquered
by the present and enjoy this marvellous world
of colour without reserve. The Durand-Ruel
Gallery did indeed assemble a number of his
works two years ago, if we are not mistaken,
buf this present exhibition far surpasses the
former; for this exhibition contains no less
than 140 paintings, about 50 water-colours,
Pastelles and drawings. There are also 79
etchings which the master, in a vain effort to
win official recognation, presented one after
the other to the "Luxembourg” and which are
now shown io the public for the first time.
One could scarcely imagine a fuller documen-
tation of Pissarro’s art.
Pression Is laid bare for
fashion.
Moreover we discover
although the intimate circle of
vers, has long known it, that Pissarro is one
of the most interesting and enigmatic figures
of Impressionism. Not because he had any
spiritual complexes befween which and be-
cause of which he must preserve his equili-
brium, but because he constantly sought for
new mediums
over and over
rity.
The
sombre
At this
the art of Courbef, Corot and the Fontainbleau
painters. A characteristic painting of this time
is a large still-life of 1867 from a private Col-
lection, which is a resume of the tendencies
of this period. But one already feels that it
is not the heroic style of Courbet and Millet
which really attracts him but the more gra-
cious, lighter männer of a Corot; whom he
fhen visited personally and from whom he re-
cieved many useful hints.
Pissarro had now found the path which he
A I
chance
of the
the sp
we sh
At thi
our n
1929.
The book
'sted are st
’kportance;
Jood Incuna
f)th Century
he 18th cei
>ather bind
Jheresting <
Herman firt
'Qrdly sougl
he interest
'vorld is cl
"nierican litt
^sts are larg
'Oct that sut
fal importai
's real corr
Ihem exa
followed to the end. His kingdom was lall.(/
cape painting; landscapes intimately °b5 i,
ved and minutely studied, with transparent
mosphere and wonderfully nuanced liflh t'.£
In the seventies a great change occured:
undertook a journey to London with Cla“
Monet, where he saw the lanscapes of C°cl
stable and the phantastic pictures of Turl1,
and these impressions influenced him irernetlg
dously as we see by the subsequent enliv®“1
and lightening of Pissarro’s colorit.
Towards the end of the seventies a neW Ä
started. Paintings of 1877, such as the „Jarde
de Pontoise" and the „Sente du Choux" a'
painted in a luminous, airy and diffused m®'
ner; a tendency which maintained itself dui'1'®
the following years. In the eighties he w r
concerned with the Impressionist princip1® e
the disassociation of tones and for a
followed the "Poinfillism” of Seurat. This
riod, which is one of the least characterisj'|
of Pissarro, was a more or less experim®® K
one. The many examples of Pissarro’s 'v°r|
in this exhibition show how dependant his ®
was on actual experience and how foreign
docirinary infusion of „Poinfillism" was
him. The cold brightness of such pictur®
forms an almost complete contrast to
style in which he started and in which P
ended.
For henceforth, that is to say from the 1,11
neties onwards, he reverted to his origi“3
point of view. He found his own real provinCf
in the pictures of the harbour and town 0
Dieppe, landscapes of Eragny and the fam°3
pictures of the Louvre, the Seine and m.
Boulevards. This last period, which last®
about 15 years, set the crown on his art.
When one contemplates Pissarro’s worl'
one might think that he was a well-to-®0
burger, who was solely concerned in eX'
Pressing his impressions with unrestrict®3
ardour. The idyllic element is so predomin®®.
that one might believe oneself kingdoms aWa^
how mistaken we are when we follow the l®e
of the master. If any one ever did he kn®"
the bitterness of success long delayed. It "'®5
only after the exhibition of his works by D®z
rand-Ruel in the nineties that he knew so^e
measure of security and freedom from worrY
But by that time he was practically an
man.
When one looks at this wonderful exhibitio/1
of his works which mirror exclusively the sP1'
rit of the Idyllic we must not forget the trag1!'
back-ground to his art. The genius of freu®®
painting which sees in the accomplishm®®*
itself sufficient reward here celebrates 9
great triumph.
Ijj excellent j
i| , Samson a
klsrahel van
Che Bapt'
A'er of Adr
state. -
L Christ bei
L°ngauer’s t
Ägramists I
Nl of Sd
l^st in the
Jhe portion
C conlains
^sions; earl
ffury; an ea
/P from the
i 'he 15th cen
, °rnament v\
L such as 1
jj p special
(, ‘he artists
Äesented b
Tkch colour
of St. P
Nouin, L.
JMeau, Rich,
^“ffmann an
?’t largely
jpber of p<
?Vnolds an'
lf)rting, hunt
I The drawi
? be auction
i'T from the
i'lers (Göttu
°st of the
■ the 18th
^tch and
iplection am
|!c Ehlers c
~se collecti
J^orthcoming Sales
C. G. Boerner, Leipzig:
Etchings
— drawings
Düring the last months there have been
no important auctions with the exception of
the Vieweg collection. Although individual
large sums excited some interest, the Berlin
market in general, as was also the case in
Paris and London (though in the latter place
the sale of the Landsdowne collection was a
Sensation), had a quiet season. A great period
of livelineß is foreseen however for the forth-
coming months. The auction of duplicate
examples of etchings, engravings, etc, from
various public and private collections which
C. G. Boerner is holding in Leipzig from the
6th to the 101h of M a y is certainly one of
the outstanding achievments in the inter-
national art market. The lots offered for sale
are indeed marvellous and such as could
only be found in old and well-tended col-
lections.
The first auction from the 6th to the 9th
of May contains duplicate engravings from
the state collections in Leningrade and other
places in the Soviel Union, as well as
counfless other contributions from old-
established private and public collections,
both here and abroad. The Russian objects
compose the Principal pari of the material
here offerred and include the Rembrandt
duplicates from the famous collection of
Rovinski, the author of the great work on
Rembrandt.
Engravings of old masters form the chief
pari of the auction. A small portion
are by Italian masters, such as G. Cam-
pagnola, Marc Antonio Raimondi, Nie. Rosex
da Modena. This Italian group though is
nothing like as important as the other schools
represented inspite of the interesting items.
The most notable part of the sale are the
Rembrandt works, of which the best example,
the "Hundred Guilders”, was reproduced in
no. 12 of the "Kunstauction”; it is a first-class
Impression, second state, with clear lines, not
retouched by Baillie, on paper with the “Fleur
de Lis” watermark and a centimeter-wide
margin. Such a perfect example of a master-
piece of an old engraving is one of the
greatest rarities of its kind and this is
probably the best example that has appear®^
on the market since the Busch auction in 1921-
— Other notable items keep this plate com'
pany, such as “Abraham’s sacrifice”, "Joseph
relating his dreams”, the "Triumph
Mordecai”, the “Three crosses”, the "Desce®'
from the cross”, the "Descent from the cros5
by torchlight”, a quite extraordinarilly goo®
plate, early impresion, with clear lines, de®P
plate impression and a 1—3 centimeter marg1®
(see reproduction p. 7).
Of the old masters Rembrandt is the b®5*
represented but there are many ofhers 0
great worth whose work is shown here *®
excellent achievements. Of these the mo5’
noteworthy are H. Aldegrever, whose work5
here present include one of his rarest po®"
traits of the Madonna in an excellent irn-^
pression: the “Madonna against a landscap®’
sitting on cushions”; A. Altdorfer, whose rar®
“Amor with a globe sitting on clouds”; Piete®
Brueghel the older, of whom there are a
number of works; Wilhelm Jacobsz Delfy
whose masterpiece, "The lords of Nassau ’
a riding group, is here. ,
Albrecht Dürer is both largely an®
excellently represented. Ämong his engra'
vings we must mention the enfire series 0
"The Passion”, in deep impressions; th®
“Madonna with the pear”; the “MelancholY ’
the big "Fortuna”. Among his wood-cuts
most important here are the following plate5’
“Samson kills the lion”; the “Christ caryi“9
his cross”; the “Crucifixion”, a perf®c
example with a margin about 5 centimetr®5
wide; the small “Passion”; the “Apocalips® ’
second issue of 1511.
Among the examples of Anton van Dyck,
work is the plate of "Erasmus of Rotterdam ’
an excellent early impression before lett®r5,
an almost unheard of middle stage (from fl1
Uslaub collection).
Other masters here present are Ä. Hirsd1'
vogel, with his "Cleopatra against a lanö5^
cape”, etc; Wenzel Hollar, with his rnu®
sought after view of “Strassburg cathedral j
H. S. Lautensack, with a large landscap®
Riders, huntsmen and hounds, etc. Th®r
^Verywhere
'n order to
America. M
'''orks o:
'Vriters are
‘üueh value
Of the old
'Vriters. In
Ospecially
shows the
Ond energ’,
' fellectual li
Oultured pe
9nise as <
the present
Olready rei
Hassic. All
&s concern
hny way h<
Hace in the
‘‘liographici
books for
"The gener
Virginia” fi
London 161
‘egarded
the greal
^mong amt
Hawthorn
sought aft<
Allen Poe’;
üiand coli
I etc. It sl
Europe th
rious to
eatalogue
Looks and
that of t
Art Assoc
has been
With the A
leries for
that the
'vhich Line
the same
Collector '
his europt
ful catalo
tion give
of the ai
'nstance ■
of this ye
editions f
New Yorl
the anglo
önd how
tain his f
sible how
hold of