Modus: Prace z historii sztuki — 17.2017

Dworzak, Agata: Przeworski snycerz Antoni Rarogiewicz (1858-1925) – zarys twórczości
włoskiego renesansu wypada wiązać ze szczególną popularnością w wieku XIX tak
samej sztuki Odrodzenia, jak i z kultem poszczególnych artystów, wśród których
Rafael Santi odgrywał jedną z głównych ról. Przełożyło się to na ilość i dostępność
grafik masowo wydawanych w całej Europie.
Z zachowanych dzieł można wywnioskować, że Antoni Rarogiewicz był dobrym
ornamentalistą i typowym artystą swojego czasu, przerysowującym na własne po-
trzeby dostępne na rynku ryciny czy wzorniki. O dogłębnym poznaniu ornamentyki
świadczą same dzieła wykonane w jego warsztacie, a jak się wydaje, odczuwał szcze-
gólną predylekcję do form nowożytnych. W rzeźbie figuralnej z kolei odwoływał się
raczej do form gotyckiego drapowania szat i „stylu międzynarodowego ok. 1900”,
który musiał być atrakcyjniejszy ze względów dekoracyjnych. Bo to właśnie deko-
racyjność i biegłość pozostają najlepszą charakterystyką przeworskiego snycerza,
którego działalność artystyczna z pewnością zasługuje na pogłębione studia.

SU M MARY The present paper is intended as a summary of known facts about Antoni
Rarogiewicz, a woodcaryer from Przeworsk. Supplemented with recently discoyered infor-
mation, the paper presents an outline of his career which may serve as a point of departure
for a morę detailed inyestigation into the woodcaryer s life and work. Until now the basie
information on Rarogiewicz could be found in “The Dictionary of Polish Artists”, which,
in the light of documents surviving in the Archiyes of the Polish Province of the Obseryant
Franciscans [Bernardines] in Cracow, reąuires amendments (mainly as far as the dates
of the woodcarver’s engagement in the Obseryant Franciscan church in Przeworsk are
concerned). Apart from an analysis of Rarogiewiczs work for the Obseryant Franciscans
in Przeworsk, the paper puts together archiyal information on his social actiyities, such as
his contacts with the Przeworsk woodcaryers’ guild and his membership in the ‘Gwiazda’
association of craftsmen in Przeworsk. The biography of the artist and outline of his career
have been supplemented by a presentation of a collection of his drawings recently donated
to the Museum in Przeworsk by his heir, Jan Burnat. 0

Translated by Joanna Wolańska

ARTYKUŁY

Agata Dworzak