Modus: Prace z historii sztuki — 19.2019

Nowak, Weronika: „Fabryka” kościoła i klasztoru ss. Norbertanek w Imbramowicach w latach 1711–1740: nowe ustalenia w sprawie finansowania i organizacji prac budowlanych oraz angażowanych artystów

od wcześniejszej budowli układzie przestrzennym9. Tezę tę zrewidowała w latach
siedemdziesiątych Hanna Pieńkowska, która uznała zespół klasztorny za „złożony
dokument przemian przestrzennych i architektonicznych”10. Odwołując się do
badań murów przeprowadzonych przez Andrzeja Kurpińskiego, autorka wykazała,
że w strukturze barokowych ścian kościoła można odnaleźć czternasto- i piętna-
stowieczne wątki ceglane. W przywoływanej pracy podkreślono, że zachowane
mury świątyni nie są jedynie szczątkowymi fragmentami starszej budowli, lecz
sięgają one wysokich partii ścian (il. 3)11. Autorka zauważyła również, że odno-
towane w wizytacjach siedemnastowieczne rozwiązanie części zachodniej klasz-
toru pokrywa się z jego obecnym układem12. Mimo tych słusznych spostrzeżeń,

3. Plan nowożytnego
klasztoru ss. Norbertanek
w Imbramowicach z zazna-
czonymi miejscami, w któ-
rych występują fragmenty
czternasto- i piętnasto-
wiecznych murów kościoła
(kolor zielony). Rys. wg An-
drzeja Krupińskiego

z lat 1709-1742 [dalej: sygn. A22], od tyłu natomiast z okresu od 1734 do 1741 roku [dalej:
sygn. A22a]; sygn. A6, „Summariusz czyli Regestr generalny Przywilejów, Dokumentów gra-
nicznych, Dekretów, Zapisów Klasztorowi Imbramowskiemu służących za czułym staraniem
Wielmożnej Najprzewielebniejszej w Bogu Imć Panny Agnieszki Felicjanny z Jaxów Otfinow-
ski Ksieni Klasztoru Imbramowskiego spisany Roku Pańskiego Tysiącznego Siedemsetnego
Siedemdziesiątego Dziewiątego Dnia 15. Marca”; sygn. Dok. 1, „Dokumenty dotyczące różnych
zapisów i procesów o prowizje (1613-1813)”; M. Dębowska, Listy Dominika Lochmana, kanonika
krakowskiej kapituły katedralnej do Zofii Grothówny, ksieni klasztoru Norbertanek w Imbramo-
wicach, w: Trzechsetlecie konsekracji, s. 283-321.
9 Do podobnych wniosków doszedł ostatnio Krzysztof Rafał Prokop. Autor zaznaczył, że świątynia
klasztorna została wzniesiona w miejscu dawnej, z wykorzystaniem jej zachowanych „fragmen-
tów”, ale dodał, że pożar zniszczył kościół „w takim stopniu, iż w praktyce trzeba było wystawić
nowy budynek sakralny”, zob. K.R. Prokop, Fabrica ecclesiae. Budowa i utrzymanie katolickich
miejsc kultu w diecezji krakowskiej w czasach nowożytnych, Warszawa 2011, s. 288-290.
10 H. Pieńkowska, Dzieje i fabryka, s. 67.
11 Ibidem, s. 69-71.
12 Podobne obserwacje autorka poczyniła względem domu proboszczowskiego. Pieńkowska zazna-
czyła, że średniowieczna prepozytura znajdowała się prawdopodobnie w tym samym miejscu,

Fabryka” kościoła i klasztoru ss. Norbertanek w Imbramowicach w latach 1711-1740