Chojecka, Ewa; Uniwersytet Jagielloński w Krakowie [Hrsg.]
Prace z Historii Sztuki: Dekoracja malarska ksiąg promotionum i diligentiarum Uniwersytetu Jagiellońskiego 16 - 18 wieku — 3.1965

Chojecka, Ewa: Dekoracja malarska ksiąg promotionum i diligentiarum Uniwersytetu Jagiellońskiego XVI-XVIII wieku
Wstęp 1

Hic ubi turritus protendit ad astra Vavellus
Culmen & excelso summus dc vertice spectat,

Grescere sub pedibus late celsissima Craci
Pergama, clara viris, domibus decorata superbis.

Omnibus est longe felicior unica mol es
Quam super immoto fundamine condidit orbis
Regnatrix Sapientia. Jagellonis amores,

Splendida pro Lechicis erecta palatia Musis.

Ten barokowy wiersz, którego autorem jest Marcin Ośliński, profesor
Uniwersytetu Jagiellońskiego 2, napisany został z okazji promowania jego
uczniów w r. 1683. Dla dzisiejszego czytelnika panegiryk ów, jak dziesiątki
jemu podobnych, brzmi przesadnie i obco, niemniej autor głoszący pochwałę
swego miasta i uczelni określeniami o siedzibie Muz i Władczyni Mądrości jest

1 Część niniejszej pracy, dotycząca zagadnień ikonografii wykonana została w Instytucie
Warburga przy Uniwersytecie w Londynie. Na tym miejscu pragnę złożyć wyrazy prawdziwej wdzię-
czności wszystkim pracownikom Instytutu za udzieloną mi wszechstronną pomoc i raclę. Ponadto
słowa podziękowania winna jestem Archiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego za ułatwienia w udo-
stępnieniu potrzebnych rękopisów oraz Muzeum Uniwersytetu za udostępnienie dokumentacji
fotograficznej ksiąg promotionum i cliligentiarum. Słowa szczególnej wdzięczności kieruję do
panów profesorów Adama Bochnaka, Karola Estreichera i Lecha Kalinowskiego, którzy cennymi
swymi uwagami pracę wzbogacili.. Panu profesorowi Władysławowi Madydzie dziękuje za pomoc
przy korekcie tekstów łacińskich i greckich. Za udzielone informacje i udostępnienie miniatur akade-
mickich swoich uniwersytetów jestem wielce zobowiązana panu dr Franciszkowi Gallowi, dyrektorowi
Archiwum Uniwersytetu Wiedeńskiego, panu profesorowi Giorgio Gencetti, dyrektorowi Istituto di
Paleografla Uniwersytetu Rzymskiego, dyrekcjom Wissenschaftliche Bibliothek w Erfurcie, Archiwum
Uniwersytetu w Greifswaldzie i Rostocku, bibliotekom uniwersyteckim w Jenie, Halle, i Wurzburgu,
oraz dyrekcjom archiwów państwowych w Heidelbergu, Marburgu i Moguncji. Ponadto za udzielone
stypendia naukowe, które w znacznym stopniu ułatwiły opracowanie niniejszego tematu, składam
wyrazy podziękowania Fundacji Forda i Instytutowi Warburga. W okresie przygotowywania pracy
jej fragment ukazał się w Biuletynie Historii Sztuki, 1963, nr 3 pt. Nauka i panegiryk w barokowych mi-
niaturach Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dla wyjaśnienia dodać należy, że w związku z ograniczeniami
wydawniczymi praca ukazuje się w formie krótszej niż pierwotnie opracowana, tj. bez spisu katalogo-
wego wszystkich miniatur występujących w księgach.

2 M. Ośliński, Suada applaudens..., Cracoviae 1683.