Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 1.1992

Tarnacki, Janusz: Sprawozdanie z badań architektonicznych średniowiecznego Dworu Artusa

Janusz Tarnacki

Sprawozdanie
z badań architektonicznych
średniowiecznego Dworu Artusa

Badania architektoniczne Dworu Artusa wykonywane na zlecenie
Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku prowadzone były od
końca 1987 r. przez cały rok 1988. Początkowo ich zakres ograniczał się do
przyziemia, ale w krótkim czasie rozciągnięty został również na piwnice.

W przyziemiu prace objęły wyłącznie wnętrza i miały na celu
przebadanie substancji zabytkowej przed planowanymi dalszymi pracami.
Badania ułatwiało wcześniejsze skucie tynków od poziomu posadzki do
wysokości boazerii, zdemontowanie posadzki i usunięcie piasku z pach
sklepiennych w celu wzmocnienia sklepień od góry "koszulką" żelbetową.

Badania w piwnicach wiązały się natomiast z przejęciem pomieszczeń
przez przedsiębiorstwo "Orbis" w celach adaptacyjnych na potrzeby przy-
szłej restauracji.

W końcu 1988 r. wykonywane były także prace budowlane na zewnątrz
Dworu. Odsłonięto wówczas sklepienia znajdujące się w ciągu przedproży
w celu wzmocnienia, co dało okazję do rozszerzenia zakresu badań.

*

Kiedy przypadają początki siedziby bractw kupieckich w Gdańsku,
dokładnie nie wiadomo. Ogólnie jako pewną datę istnienia Dworu przyjmuje
się 23IV1350 r., potwierdzoną zapisem w księdze czynszowej'. Odnośnie do
rozpoczęcia budowy, niektórzy historycy przychylają się do sugestii Paula
Simsona, że wydarzenie to nastąpiło 25 V 1348 r.2. Zdaniem Ericha Keysera
P. Simson zasugerowany wzmianką Zernecke'go o tym, że w miejscu gdzie
stoi obecnie Dwór Artusa dominikanie mieli swój ogród, skojarzył początek
budowy z datą ostatecznego zrzeczenia się przez nich posiadłości w Głów-

' Wojewódzkie Archiwum Państwowe w Gdańsku, sygn.: 300, 32/1 f. 42, Księga czynszowa M. Gdańska
z 1357 r.

” P. Simson Der Artushof in Danzig undseine Briiderschaften, die Banken, Danzig 1900, s. 15.

Keyser Die Entstehung des Danziger Artushofen, "Mitteilungen des Westpreuss. Geschichtsvereins", Jg. 25:
1926,4, s. 73, 74.,