Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 16.2017

Kruk, Mirosław Piotr: Ikona z Manoppello: czy istnieje nauka alternatywna?
krwi i jej grupę, ale przybyły do zupełnie innych miejsc”. A zapytany o chustę
z Manoppello, odparł: „Tak, ona jest również bardzo ważna. Jest obiektem paschal-
nym w pełnym tego słowa znaczeniu. Na niej mamy wizerunek Jezusa z otwartymi
oczami. Wizerunek, który powstał ułamek sekundy po zmartwychwstaniu. Jeśli
mielibyśmy odtworzyć proces jej powstawania, to polega on na tym, że energia
odpowiedzialna za wyzwolenie się energii cieplnej i świetlnej z wnętrza ciała Pana
Jezusa przez płótno, napotkała chustę położoną, jak się przypuszcza przez Marię
Magdalenę, na płótnie na twarzy Zbawiciela [.. .]”31.
Tu tkwi różnica w podejściu do problemu, które zaprezentowali tacy badacze,
jak Jan S. Jaworski, Giulio Fanti, Piętro Baraldi czy Roberto Falcinelli. Wobec
niedostatków jednej metody sięgali po inną, a przede wszystkim kierowali się
rzetelnością w badaniach i refleksji naukowej. Badania weryfikacyjne przepro-
wadzone zostały publicznie i odtworzone w filmie dokumentalnym z 2007 r.
Uniwersytet Gdański niestety traci na tym, że w publikacji ogłoszonej jako
naukowa padają stwierdzenia, które temu przeczą, a jednocześnie uczelnia jest
zaangażowana w jej promocję32.

Ikona
z Manoppello:
czy istnieje
nauka
alternatywna?

Manoppello Icon: Is There Alternative Science?
Images with a special status of not being human-hand-made, or acheiropoietic
works, arouse special interest and, sometimes, emotions. Recently, the status of the
image stored in the Capuchin monastery in Manoppello has been discussed. According
to several authors, it is a true, authentic image of Christ, which could be confirmed by
the extraordinary properties of the painting on the fabric.
This review concerns one of the studies that pretends to be scientific, but concludes
with the necessity to assume that there is no way to explain the circumstances of this
images creation but supernatural. The most disturbing fact is that the authors postulate
that supernatural circumstances should be considered eąual to the prevailing primacy
of the need for theses verification.

31 http://www.fronda.pl/a/prof-treppa-krew-na-calunie-turynskim-ma-taka-sama-grupe-
-jak-na-hostii-w-sokolce,19028.html?page=3& [dostęp: 30.04.2014].
32 Aktualny stan wiedzy na temat omawianego problemu uzupełnia wspólna publikacja
ogłoszona w 2016 r. przez Jana S. Jaworskiego i Giulio Fantiego, poświęcona analizie porównawczej
w zakresie trójwymiarowości (ang. 3 D Processing) Całunu Turyńskiego i Chusty z Manoppello.
Autorzy wskazali w obu przypadkach na ogólne podobieństwo widoczne w opracowaniu twa-
rzy, lecz zarazem zwrócili uwagę na ewidentne różnice o charakterze fizyko-chemicznym, które
dowodzą, że oba dzieła powstały w różnych okolicznościach i w różnym czasie. Szczegółowa
analiza wykazała słabą trójwymiarowość welonu, wzmacniając jednocześnie hipotezę, że w obu
przypadkach zobrazowane zostało to samo torturowane ciało (konkluzja w oryginale: The results
shown in Figurę 5 additionally corroborate the hypothesis that both images represent the Face ofthe
same tortured Body). Autorzy dostrzegli przydatność owej metody dla dalszych badań. Zob. Jan
S. Jaworski, Giulio Fanti, 3-Dprocessing to evidence characteristics represented in Manoppello Veil,
2016, https://www.researchgate.net/publication/228367224_3-D_processing_to_evidence_char-
acteristics_represented_in_Manoppello_Veil [dostęp: 17.04.2017].