Towarzystwo Naukowe <Lublin> / Wydział Historyczno-Filologiczny [Hrsg.]
Roczniki Humanistyczne — 20.1972

Kozlowski, Rudolf: Historia obrazu jasnogórskiego w świetle badań technologicznych i artystyczno-formalnych

RUDOLF KOZŁOWSKI

wo bardzo jasne całe białka. Schemat ten zaczyna się u Giotta, zwłasz-
cza w obrazach wielofigur owych.
Pierwotny wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej, typu Hode-
getrii, jak o tym informuje usytuowanie nimbu, o niesprecyzowanym
bliżej wczesnobizantyńskim lub późnostarochrześcijańskim charakterze,
musiał też mieć oczy podobne do wymienionych portretów mumiowych
i wczesnych wizerunków Hodegetrii oraz do obecnego jagiellońskiego
oblicza. Od .strony technologicznych badań nie da się tego stwierdzić, jed-
nakże przytoczone argumenty i badania artystyczno-formalne wniosek
ten potwierdzają. Nawet Długosz w Liber benejiciorum tak opisuje
twarz Matki Boskiej: ,,0 przełagodnym wyrazie twarzy, z którejkolwiek
by się przyglądać strony”, i dalej „Spoglądających przenika szczególną
pobożnością, jakbyś na żywą patrzał”. Rzecz jasna, że gdyby to była iko-
na bizantyńska średniowieczna, to oczy patrzące w bok, nie mogą prze-
nikać patrzącego. Wybitni i wrażliwi malarze z w. XV, malując całko-
wicie na nowo obraz, jak widać powtórzyli te urzekające ich charakte-
rystyczne oczy. Technika temperowa nie mogła pozwolić na wierne pow-
tórzenie typowych dla enkaustyki szeroko położonych błysków na biał-
kach oczu, gdyż gotyckim ostro zakończonym pędzelkiem można namalo-
wać tylko'cienkie, ostre łuczki. Dlatego, jak pokazuje rentgen, wzmoc-
niono błyski podwójnymi kreskami (tabl. 10). W czasie tym nie istniał
problem ścisłej kopii, jednakże mimo transpozycji w innej technice, dzię-
ki wrażliwości malarzy pozostała nam ta jedyna skromna, ale jakże wy-
mowna wiadomość o wyglądzie pierwotnego wizerunku.
Jednym z argumentów przeciw przytoczonym tu wywodom o daw-
nym pochodzeniu pierwowzoru jest ogólnie przyjęte zdanie, że ikono-
graficznie obraz Matki Boskiej Częstochowskiej reprezentuje typ Hode-
getrii późniejszej, średniowiecznej, gdyż rysunek nimbu Dzieciątka wska-
zuje, że na pierwotnym obrazie również głowa była podniesiona nieco
do góry i zwrócona w stronę Marii. Pierwotny obraz nie mógł więc być
wcześniejszy od w. XII, gdyż na starszych przedstawieniach Marii z Dzie-
ciątkiem głowa Dzieciątka jest albo ułożona całkiem frontalnie, albo nie-
co w trzech czwartych, jednakże usytuowana wertykalnie bez przechy-
lenia twarzy w górę ku Marii. Wśród nielicznych zachowanych starych
tablicowych obrazów Hodegetrii, występuje właściwie ten wspomniany
typ ikonograficzny o wertykalnie ułożonej głowie Dzieciątka. A więc jak
Matka Boska z Dzieciątkiem z w. VI z Góry Synaj (obecnie w Kijowie),
czy Madonna od Martyres z Panteonu z w. VII w Rzymie (tabl. 18, il.
1, tabl. 20,21). Należałoby więc z braku innych odmiennych przykładów
uważać ten układ kompozycyjny za jedyny dla tego okresu, biorąc pod
uwagę, że dokument kształtu nimbu Dzieciątka obrazu jasnogórskiego