Rocznik Historii Sztuki — 21.1995

Dobrzeniecki, Tadeusz: Teoria dwóch mieczy w programie Sądu Ostatecznego

TADEUSZ DOBRZENIECKI

21. Les Grandes Heures de Rohan: Wizja Chrystusa- 22. Les Grandes Heures de Rohan: Sąd jednostkowy nad

Sędziego, Paryż, Bibliothèque Nationale, Ms lat. 947', człowiekiem (Officium mortuorum), Paryż, Bibliothèque

fol. 143v. Wg M. Meissa i M. Thomasa Nationale, Ms. lat. 9471, fol. 159.

Wg M. Meissa i M. Thomasa

tatis". (Ps. XXX, 6). Sędzia odpowiada tekstem francuskim: „Pour tes pèches pénitence feras. Au jour de
Jugement avecques moi seras", parafrazując słowa Chrystusa Ukrzyżowanego do nawróconego Łotra: „Amen,
dico tibi, hodie mecum eris in Paradiso". (Luc. XXIII, 43) 55 (il. 21);

3) Sąd Ostateczny. Chrystus jako apokaliptyczny Starzec (Altus dierum) w cierniowej koronie, z broczą-
cymi krwią ranami prawego boku i lewej stopy (= Vir dolorum) trzyma trójdzielną kulę Ziemi i długi ostry
miecz. Zwiastuni sądu - czterej Aniołowie dmący w trąby - otaczają Sędziego. Z otwartych grobów wycho-
dzą kobiety i mężczyźni'6 (il. 23).

Według Apokalipsy miecz jest znakiem boskiego gniewu: „Vidi similem Filio hominis - et habebat in
dextera sua stellas septem et de ore eius gladius utraque parte acutus exibat (I, 16: Jana Apostoła wizja Syna
Człowieczego); „Veniam tibi (=ecclesiae in Pergamo) et pugnabo cum illis in gladio oris mei" (II, 16); „Haec
dicit, qui habet rhomphaeam (=gladium) utraque parte acutam".

Prorok Izajasz pisze: „Posuit os meum quasi gladium" (XIII, 2).

Tylko Chrystus jest sędzią a nie Bóg-Ojciec: „Neque enim Pater iudicat quamquam sed omne iudicium
dedit Filio, ut omnes honorificent Filium" (Jan V, 22).

Przytoczone zostaną następnie trzy ważne ilustracje wizji opisanej w Apokalipsie św. Jana, które ukażą
odmienne zastosowanie dwóch mieczy Chrystusa.

" Les Grandes Heures de Rohan, fol. 159 - całostronicowa miniatura Officium mortuorum; Thomas, op.cit., pol. 63.
5 Grandes Heures de Rohan, fol. 114 - całostronicowa miniatura Przyjście Syna Człowieczego i Zmartwychwstanie zmar-
łych; Thomas, op.cit., pl. 61.