Rocznik Historii Sztuki — 35.2010

Zieliński, Dominik: Między Historią Króla a Historią Psyche: Francuskie pierwowzory w malarskiej dekoracji wnętrz pałacu Herrenchiemsee

DOMINIK ZIELIŃSKI

17. G. Benczur, Chrzest księcia Burgunda, Herrenchiemsee, Sypialnia Paradna. Fot. D. Zieliński

Przyjęcie doży Genui (il. 19), które odbyło się w Galerii Zwierciadlanej w Wersalu 15 maja 1685 r.72,
było kolejnym sukcesem królewskiej dyplomacji. Doża Genui, w 1684 r. zbombardowanej przez Francuzów
za pomoc Hiszpanii w wojnie przeciwko Ludwikowi XIV, przybył do Wersalu w celu przekazania reparacji
wojennych. Sam pierwowzór kompozycji zyskał sławę, gdyż stanowi jedyne historyczne przedstawienie
malarskie srebrnego wyposażenia Galerii, które prezentowano przy tego typu uroczystościach. Niestety, trzy
lata po tym wydarzeniu, na skutek braków w królewskiej kasie, przetopiono okazały zestaw.

Ostatnią grupę tematyczną dekoracji malarskiej apartamentów poświęconych Ludwikowi XIV stano-
wiły kompozycje sławiące najważniejsze inicjatywy króla jako mecenasa sztuki i nauki. Trzy kompozycje
umieszczone w Pierwszej Antyszambrze podejmują ten aspekt panowania Króla Słońce.

15 października 1667 r. miała miejsce Wizyta Ludwika XIV w manufakturze Gobelins (il. 20)73. Królowi
i jego świcie prezentowane są wykonywane tam meble, tapiserie i inne przedmioty rzemiosła artystycznego.
Manufaktura Gobelins była jedną z instytucji stworzonych na polecenie wpływowego ministra, Generalnego
Kontrolera Finansów i Nadintendenta Budowli Królewskich, Jeana Baptiste'a Colberta (1619-1683). W ramach
polityki centralizacji i wszechstronnych zmian, także w produkcji artystycznej, skupiono w jednym miejscu
uzdolnionych artystów i projektantów, tworząc Królewską Manufakturę Mebli Koronnych. Zaopatrywała ona
dwór w dekoracje służące specjalnym okazjom, dyplomatyczne prezenty, a budowle królewskie w dzieła
odpowiadające artystycznym potrzebom monarchy, będące widocznym znakiem chwały i ekspresją władzy.

Najokazalszymi dokonaniami rozbudowanego i kompleksowego mecenatu artystycznego Ludwika XIV
były jego rezydencje. Położony nieopodal głównej siedziby króla pałacyk Marły74 był jego okazjonalną
wiejską siedzibą, służącą wyłącznie rozrywkom i odpoczynkowi. W geometrycznym założeniu ogrodowym
postawiono pawilon główny i dwanaście mniejszych, przeznaczonych dla królewskich gości. Luksusowa

72 J. Munsch wg kartonu do tapiserii z drugiej części cyklu Historia Króla, Claude Guy Hallé (1652-1736; Wersal, MV 2107).

73 J. Munsch wg kartonu do cyklu tapiserii Historii Króla, P. de Sève Ml. (Wersal, MV 2098).

74 J. Walter wg obrazu P.D. Martina (Wersal, MV 741). Pierwowzór, wykonany w 1724 r. dla Anny Marii, księżnej Conti
(1666 1739) dla pałacu Choisy, ilustruje przejazd przez Marły następcy Ludwika XIV.