Rocznik Historii Sztuki — 43.2018

DOI article:
Kulpińska, Katarzyna: Wobec wojny, niepodległości i nowej rzeczywistości. Polska grafika artystyczna około 1918 roku
DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
WOBEC WOJNY, NIEPODLEGŁOŚCI I NOWEJ RZECZYWISTOŚCI. POLSKA GRAFIKA ARTYSTYCZNA...

16. Wacław Wąsowicz, Madonna, z I teki drzeworytów,
ok. 1920, drzeworyt, papier, 11,8 x 9,9 cm,
Warszawa, Muzeum Narodowe.
Fot. Warszawa, Muzeum Narodowe

17. Wacław Wąsowicz, Pejzaż z kościółkiem,
z I teki drzeworytów, ok. 1920, drzeworyt, papier,
12,2 X 10 cm, Warszawa, Muzeum Narodowe.

narodowy styl młodego państwa70. Próby takie również podejmował w Warszawie związany z formistami
Wacław Wąsowicz, który ok. 1920 r. wykonał Tekę drzeworytów (il. 16, 17). Wchodzące w jej skład odbitki
są z jednej strony świadectwem wczesnej próby zmierzenia się artysty z warsztatem drzeworytniczym,
z drugiej - efektem ścierania się różnych wpływów: ekspresjonizmu, kubizmu, sztuki ludowej. Kompozycje
charakteryzuje formalna dyscyplina, dynamika i dekoracyjność, którą wzmacnia użycie koloru. Wydaje
się, że na apel Wilhelma Mitarskiego71 (1919 r.) o polski styl narodowy w grafice odpowiedział właśnie
Wąsowicz, a także Skoczylas, który w tekach „zbójnickich” (il. 18) odwołał się tematycznie i formalnie72
do sztuki Podhala, postrzeganego jako kolebka polskości. Propagowany przez Skoczylasa drzeworyt lan-
gowy i sztorcowy już około 1925 r. awansował do rangi naszej narodowej techniki graficznej73. Z drugiej
strony, nie można zapominać o poszukiwaniach formalnych w grafice i próbach zbieżnych z twórczością
europejskiej awangardy, prowadzonych już od około 1912 r. i włączających polską grafikę w obieg mię-
dzynarodowy (prace członków grupy Bunt, Jana Hrynkowskiego74, Jacka Mierzejewskiego75, Szymona
Syrkusa76, pojedyncze Tytusa Czyżewskiego77). Obie te drogi awangardowa i narodowa78 którym
towarzyszyły jeszcze inne ścieżki artystycznych wyborów polskich grafików i graficzek, współtworzyły
niezwykle bogatą ideowo, formalnie i warsztatowo panoramę polskiej grafiki artystycznej II Rzeczypo-
spolitej. Nowa rzeczywistość chętnie odzwierciedlana w nowej ikonografii (przemiany w codziennym
70 W kolejnych cyklach i obrazach ta wybitna artystka, reprezentantka sztuki oficjalnej II RP, w pełni rozwinęła swój styl, bra-
wurowo łącząc art déco z pierwiastkami ludowymi i charakterystycznymi zestawieniami jaskrawych barw.
71 Mitarski, op. cii.
72 Indywidualny, dojrzały styl Skoczylasa nie ukształtowałby się ostatecznie w takiej formie bez lekcji niemieckiego ekspresjo-
nizmu, grafiki mistrzów epoki nowożytnej, sztuki ludowej Podhala.
73 Pisałam o tym w artykule Polska grafika artystyczna dwudziestolecia międzywojennego. Spór o miejsce wśród sztuk plastycz-
nych M’ ówczesnej teorii i krytyce, [w:] Metodologia, metoda i terminologia grafiki i rysunku. Teoria i praktyka, red. J. Talbierska,
Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2014, s. 51-64.
74 Dwie teki graficzne z 1917 r.: Autolitografie, Teka graficzna mieszana (litografia Winda i ja).
75 Litografie i akwaforty z lat 1913-1917, w których widoczne są pierwsze próby kubizujących deformacji postaci.
76 Drzeworyty z teki Klubu Futurystów „Katarynka”, 1921 (Taniec, Tańczące girlsy, Kolombina).
77 Oh la! Lal, 1912, sucha igła.
78 Niekiedy splatające się, jak we wspomnianej tece drzeworytów Wacława Wąsowicza.