Rocznik Historii Sztuki — 43.2018

Němec, Richard: Planowanie i przebudowa „Nowego Niemieckiego Wschodu”. Generalne Gubernatorstwo: Warszawa (1939 – 1945)

RICHARD NÈMEC

Lxvn

8. H.B. Reichów, Grundsätzliches zum Städtebau im Altreich und im neuen deutschen Osten,
„Raumforschung und Raumordnung”, 5, 1941, H. 3-4, il. LXVII

Gollert żądał nie tylko „ekspansji terytorialnej” Niemców, ale między innymi zobrazował i krytykował
także niezdolność Polaków do zagospodarowania nawet płaskiego terenu zdrową zabudową mieszkalną.
W swojej publikacji przedłożył on model osiedla wzorcowego z zabudową komórkową wraz z budynkiem
służbowym dla kapitana powiatu, który uważał za punkt krystalizacyjny nowego okręgu mieszkalno-osie-
dlowego dla Niemców z Rzeszy i folksdojczów. Osiedle kolonizatorów na Wschodzie było dla okupantów
nie tyle problemem technicznym, ile raczej kwestią „kulturowego” tworzenia się niemieckiej wspólnoty.
Zgodnie z powyższym, pożądaną formę wyrazu zorientowaną na tradycję związaną z ojczyzną i zawie-
rającą wszystkie zagadnienia natury urbanistycznej oraz cechy typowe dla architektury osadniczej - należy
interpretować jako czynnik nadający tożsamość (il. 9)37.

37 F. Gollert, Warschau unter deutscher Herrschaft. Deutsche Aufbauarbeit im Distrikt Warschau, i. A. d. Gouverneurs des
Distrikts Warschau SA-Gruppenführer Dr. Ludwig Fischer unter Benutzung amtlicher Unterlagen, Kraków 1942, s. 229-237, rozdz. Der
Wohnungs- und Siedlungsbau. W Archiwum Państwowym w Warszawie [dalej cyt.: APW], nr zespołu 482 AGDW 1, znajduje się wiele
projektów przeznaczonych do publikacji, noszącej pierwotnie tytuł: „2 Jahre Aufbauarbeit im Distrikt Warschau”. Komisarz dzielnicy
żydowskiej miał dostarczać poufne dane dotyczące na przykład „doświadczeń..., które ogólnie zdobyto z Żydami” (wewnętrzne pismo
z 1 listopada 1941 r.). Szczegółowo na temat polityki osiedleńczej w Niemczech w czasie narodowego socjalizmu: T. Harlander,
Zwischen Heimstätte und Wohnmaschine: Wohnungsbau und Wohnungspolitik in der Zeit des Nationalsozialismus, Basel 1995. Rezy-