Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 32.1988

Starożytność
Zdrojewska, Wanda: Attyckie odważniki z delfinem i półksiężycem
18. 1/6 miny. Ateny. IV w. p.n.e. Ołów. Muzeum
Narodowe w Warszawie. Nr inw. 142792 MN

Ciężar (602 g) odpowiada minie standardu 138. Lico płytki okala ramka, co w połączeniu
z normą pozwala datować zabytek na 2 połowę IV w. p.n.e. Być może jest on nieco młodszy
od poprzednio opisanego, który z uwagi na legendę mógł należeć do pierwszych z serii.

Spośród ośmiu odważników z półksiężycem z kolekcji warszawskiej niewątpliwie za najstarszy
należy uznać ten, który przedstawia wartość 1/4 miny. Jest to płytka z legendą TETAPTH
rozmieszczoną z obu stron symbolu przy krawędziach (il. 16)107.

Ciężar (121 g) wskazuje na standard 112. Z uwagi na normę zabytek może pochodzić z ostat-
nich lat V w. p.n.e., a frakcja potwierdza, że nie jest on młodszy. Zatem w tym przypadku możemy
datować precyzyjnie. Nieregularność płytki o pogrubionych, zachodzących na lico krawędziach
uniemożliwia wyciąganie jakichkolwiek wniosków na podstawie profilu. Zastosowanie legendy
wagowej tłumaczy się łatwo współczesnością ciężarków z połową żółwia o wartości 1/8 statera
(równowartość 1/4 miny)108. Dodajmy, że dotychczas półksiężyc występował na 1/4 miny
normy solońskiej (standard 105). W tym więc przypadku sam symbol nie był wystarczający.

Siedem odważników ma wartość 1/6 miny.

Na pierwszym z nich symbol jest umieszczony w pobliżu lewej krawędzi płytki. Za nim
znajduje się legenda wagowa EEEHM, przed nim legenda gwarancyjna AE (il. 17)109.

Ciężar (78 g) i napis wskazują na 1/6 miny standardu 112. Zatem odważnik mógł być wyko-
nany w ostatnich latach V w. p.n.e. (podwyżka normy). Zastosowanie legendy wagowej dowodzi,
że należał on do pierwszych z tej serii. Profil płytki, która ma prosto ucięte boki, nic nie wnosi
do naszych rozważań.