Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 32.1988

DOI issue:
Starożytność
DOI article:
Zdrojewska, Wanda: Odważnik prywatny ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie
DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
9 ® © ©

2. Naczynia gospodarcze na glinianych stożkach. Wg Davidson, jw., il. 27

Wyobrażenie to od dawna budziło nasze wątpliwości, toteż poddaliśmy je szczegółowej
analizie. Doprowadziła ona do wyróżnienia dwóch wariantów przedstawienia. Jeden to stoż-
kowaty przedmiot faktycznie przypominający kształtem ciężarki tkackie15; drugi określony został
przez Davidson jako ciężarek tkacki opatrzony dziwną małą bazą (ił. 2). Autorka zauważyła,
że zna jedyną analogię takiej formy wśród znalezisk na agorze ateńskiej. Odsłonięto tam miano-
wicie gliniany „ciężarek tkacki na bazie” datowany na podstawie kontekstu archeologicznego
na koniec IV łub początek III w. p.n.e. (il. 3)16.

3. Odważnik w kształcie naczynia gospodarczego. Ateny. Koniec IV-początek III w. p.n.e

Glina. Wg Davidson, jw., tabl. 146

Wyłania się pytanie, czy na podstawie jedynego przykładu, jeżeli nawet jego interpretacja
była słuszna, można suponować, iż wykonywano ciężarki tkackie na bazach. Są przesłanki,
aby owemu przedmiotowi przypisać zgoła odmienną funkcję. Naszym zdaniem ma on kształt
naczynia gospodarczego, co wyklucza interpretację Davidson, skłaniając raczej ku mniemaniu,
że jest to odważnik. Do takiego wniosku upoważnia również miejsce znalezienia obiektu, a mia-
nowicie ściana przy tołosie — budowli, w której, jak wiadomo, przechowywane były standardowe
miary.

5 Rocznik Muz. Nar. t. XXXII/88