Instytut Historii Sztuki <Posen> [Hrsg.]
Artium Quaestiones — 14.2003

[Rozprawy]
Piotrowski, Piotr: Ciało i tożsamość: sztuka ciała w Europie Środkowej

PIOTR PIOTROWSKI

Rumuński artysta łon Grigorescu, którego Ileana Pintilie zalicza do
twórców „generacji post-happeningowej”, chętniej używającej fotografii
i filmu niż akcji „na żywo”, wychodzi z całkowicie odmiennych założeń50.
Należy on bez wątpienia do najciekawszych twórców rumuńskiej neo-
awangardy. Zaczynał od malowania konwencjonalnych obrazów i tworze-
nia równie konwencjonalnej grafiki. Szybko jednak rozszerzył spektrum
środków wyrazu sięgając po film i fotografię, tworząc (jak np. Wiec wy-
borczy, 1975) paradokumentalne, a w zasadzie ąuasi-dokumentalne ko-
mentarze dyktatury Nicolae Ceausescu. Zwróćmy jednak teraz uwagę na
nieco inne prace, na dwie, zazębiające się realizacje: nakręcony w 1976
roku film Masculine/ Feminine oraz rok późniejszą, rozwijającą prezen-
towaną w filmie ideę tożsamości płci, serię fotografii Poród. Generalnie
rzecz biorąc, w tych pracach artysta eksponuje męskie genitalia fotogra-
fując jednocześnie swe ciało w pozycjach naśladujących poród, a także
wyposażając je w atrapy atrybutów kobiecości: jajników i zwiniętej pępo-
winy. Niewątpliwie, stawiany jest tu problem płciowej transgresji, prob-
lem swoistego rodzaju feminizacji męskiego ciała. Zostaje ono otwarte na
niedostępne mu biologicznie doświadczenia, ale jednocześnie, przez wpi-

30. łon Grigorescu, Poród, 1977

o0 I. Pintilie, Ulysses’ Masks. Itroduction to łon Grigorescus Visual Mechanics, (w:)
Culture ofthe Time of Transformation - II International Congress: The Cultural Identity of
Central-Eastern Europę, red. J. Brendel, Poznań: WiS Publishers, The Association of Hi-
storians of Art, 1999. Por. też dokumentację twórczości artysty w Soros Center for Contem-
porary Arts, Bucharest.