Instytut Historii Sztuki <Posen> [Hrsg.]
Artium Quaestiones — 14.2003

Omówienia i recenzje
Leszkowicz, Paweł: Ocenzurowane studium nad cenzurą: historia zwycięzców; zwycięstwo kontekstu

PAWEŁ LESZKOWICZ

Rozdział o Andy Warholu zatytułowany jest Najbardziej poszukiwani mężczyźni:
Homoerotyzm i sekret cenzury we wczesnej twórczości Warhola.
Twórczość artysty z lat 50. i 60. została usytuowana w odniesieniu do instytucjo-
nalnych ograniczeń w nowojorskim świecie sztuki lat 50. i restrykcji wobec homoero-
tycznych wyobrażenia, które kształtowały kreatywne strategie Warhola w tym okre-
sie. Autor zwraca uwagę na zupełne odrzucenie erotycznych rysunków młodych
mężczyzn i ocenzurowanie muralu Thirteen Most Wanted Men w 1964. Pojawia się
również interpretacja komercyjnych prac Warhola (jako projektanta reklamowego)
poprzez pryzmat stylistyki camp.
Rozdział o Mapplethorpie Powstrzymując pożądanie: Robert Mapplethorpe i dys-
cyplina fotografii skupia się na tym, w jaki sposób artysta ukazywał cenzurowanie
homoseksualności w swoich pierwszych collage’ach z lat 70. i na erotycznej grze
z władzą w jego znanych sadomasochistycznych fotografiach. Pojawia się również
analiza politycznych kontrowersji wokół retrospektywy The Perfect Moment 1989-90,
z punktu widzenia portretowania cenzury i sadomasochizmu przez samego artystę.
Rozdział Znikające punkty: Sztuka, AIDS i problem widzialności analizuje cenzu-
rowanie informacji i sztuki edukacyjnej na temat AIDS w kontekście napięć związa-
nych z homoseksualizmem w czasie epidemii. Autor koncentruje się na kontrower-
sjach wokół twórczości Davida Wojnarowicza i artystycznego kolektywu AIDS
aktywistów Gran Fury. Obecne są również interpretacje sztuki innych artystów zwią-
zanych z kryzysem AIDS, głównie Felixa Gonzalez-Torresa.
Ostatnia część książki Poza szacunkiem ukazuje debaty toczące się w latach 80.
i 90. wokół National Endowment for the Arts poprzez krytyczną wobec represyjnej
polityki tej agencji sztukę performace lesbijskiej artystki Holly Hughes.
Jak widać z tego przeglądu, Richard Meyer skupił się na pewnych wybranych
okresach, wydarzeniach i znanych artystach w historii sztuki amerykańskiej, aby
prowadzić swoje rozważania nad homoseksualizmem i cenzurą. Uznał bowiem, że te
momenty i postaci są kluczowe dla ukazania charakteru tej relacji w kulturze amery-
kańskiej .

KRYMINALNY PERFORMANCE PRZED KAMERĄ

Efektownym przykładem ilustrującym przyjętą przez Richarda Meyera perspe-
ktywę, jest fotografia Weegee The Gay Deceiuer 1939, analizowana we wstępie do
książki. Weegee czyli Arthur Fellig, autor sławnego albumu fotograficznego Naked
City (1945) dokumentował nocne życia miasta, skupiając się na jego mrocznych i kry-
minalnych stronach. Znana jest jego seria ukazująca mężczyzn w momencie areszto-
wania przez policję lub wyprowadzanych z radiowozów, którzy zaskoczeni przez foto-
grafa rozpaczliwie ukrywają swoją twarz. Natomiast na pochodzącej z tej serii
fotografii zatytułowanej The Gay Deceiuer, wyprowadzany z radiowozu transwestyta
(idrag ąueen) wykorzystuje fakt bycia fotografowanym jako szansę na autoprezentację
i mały spektakl, uśmiecha się i unosi sukienkę. Nie ukrywa się więc, ale specjalnie
odsłania w momencie aresztowania przez policję! Kontrast jego zachowania w porów-
naniu z innymi aresztowanymi jest zabawny, szokujący i symboliczny.