Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 37.1975

Nr. 1
Mytariewa, Kira W.: O dwóch odnalezionych monumentalnych kompozycjach Franciszka Smuglewicza
O DWÓCH KOMPOZYCJACH F. SMUGLEWICZA

Ta olbrzymia kompozycja ma 6,40 m wysokości,
3,85 m szerokości i przy tych wymiarach jest wyko-
nana na jednolitym płótnie bez szwów.
Figury, znacznie przewyższające wymiary natural-
ne, namalowane są z rozmachem, czuje się w nich
malarza o zdecydowanej ręce, posiadającego zawodowe
przygotowanie i doświadczenie, potrzebne przy malo-
waniu wielkich kompozycji. Wnikliwe zbadanie dzieła
pozwala wysnuć przypuszczenie, że artysta tworzył je
w pośpiechu, nie mając dokładnie opracowanych szki-
ców.
Warstwa farby położona jest cienko, w niektórych
partiach prześwieca spod niej grunt i rysunek, a w
wielu fragmentach można zauważyć podwójny kontur.
Poprawki w rysunku oraz fakt, że w tle miejscami
występują zarysy początkowych, zmienionych później
pozycji głów, rąk, nóg itd., pozwalają stwierdzić, że
malarz w poszukiwaniu najbardziej przekonywające-
go wyrazu i związania postaci ze sobą, wielu zmian do-
konał bezpośrednio w trakcie pracy nad wielkim płót-
nem.
W pierwszym stadium prac restauracyjnych pop-
rawki te wżbudziły duże zainteresowanie, gdyż są-
dzono, że są to późniejsze przemalowania restaurator-
skie. Jednakże z czasem domysły te upadły, stało się
bowiem oczywiste, że obraz od czasu namalowania nie
był poddawany żadnym zasadniczym zabiegom kon-
serwatorskim. Natomiast przekonanie, że Smuglewicz
wiele przemalowywał sam, ponieważ oikres poprze-
dzający malowanie Archanioła Michała był bardzo
krótki i malarz przystąpił do wykonania zamówienia
bez poważniejszego wstępnego przygotowania, znaj-
duje potwierdzenie w materiałach archiwalnych do-
tyczących budowy i wystroju dekoracyjnego zamku
Micha j ło wskiego.
W Centralnym Państwowym Archiwum Historycz-
nym (Leningrad), w zespole Gabinetu Jego Cesarskiej
Mości są listy i rachunki, z których wynika, że kom-
pozycja Archanioł Michał do cerkwi zamkowej była
zamówiona u rzymskiego malarza Józefa Calvesa. Oto
co na ten temat mówi dokument podpisany przez kie-
rującego budową zamku Michajłowskiego architekta
dworu carskiego Vincenzo Brennę: Dwa tysiące sku-
dów rzymskich, które panowie Linio z towarz. wy-
płacili w Rzymie malarzowi Józefowi Caluesowi, prze-
znaczone były na zapłatę za pra.cę, zamówioną u te-
go malarza do plafonu Galerii Obrazów zamku Mi-
chajłowskiego, mającego przedstawiać Parnas [...] oraz
za obraz do cerkwi wspomnianego zamku, wyobraża-
jący św. archanioła Michała, który ma być wysoki na
10 arszynów a szeroki na 5 i malowany olejno2. Doku-
ment nosi datę 12 czerwca 1798 r.
A więc w r. 1798 wypłacono ,,Clvesowi” w Rzymie
na poczet dwóch zamówionych obrazów 2000 skudów,
jednakże nie mamy żadnych wiadomości o wykonaniu
zamówionych dzieł ani śladu po nich. Ze szczegółowe-
go opisu dekoracji zamku, sporządzonego przez Au-
gusta Kotzebue w r. 1801 dowiadujemy się, że strop
Wielkiej Sali Marmurowej pczostaje nadal czysty, a
2 Centralnyj Gosudarstwiennyj Istoriczeskij Archiw SSR,
fond 468, opis 43, god 1798, dieło nr 514, list 7.
Malarz Józef „Calves” to najpewniej pracujący w Rzy-
mie Giuseppe Cades (1750—1799), z którym dwór petersbur-
ski utrzymywał kontakty. Wg THIEME-BECKERA, t. V
Leipzig 1911, Cades malował dla Katarzyny dwa obrazy z
dziejów Aleksandra Wielkiego, caryca zaś próbowała ar-
tystę ściągnąć na swój dwór. Cades, zmarły w grudniu
1799 r. nie zdołał zapewne -wykonać zamówienia, które w r.
1800 przekazano Smuglewiczowi.

II. 2. F. Smuglewicz, Archanioł Michał strącający
szatanów do piekieł, fragment

11. 3. F. Smuglewicz, Archanioł Michał strącający
szatanów do piekieł, fragment