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Bulletin du Musée National de Varsovie — 12.1971

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Dobrzeniecki, Tadeusz: Imago Pietatis: its meaning and function
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https://doi.org/10.11588/diglit.18819#0033
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Siidbóhmische Gotik, Prag, 1955, p 252, fig. 160 — 165; M. Schuette, S. Miiller-Christensen, Das Stickereiuerk,
Tiibingen, 1963, fig. 236.

69. Honorius of Autun in Gemma animae: Hic oblata et calix cum corporali cooperitur ąuod sindonem mundam significat, in
ąuam Joseph corpus Christi involvebat. Calix hic sepulchrum, patena lapidem designat, ąui sepulchrum clauserat; PL, vol.
CLXXII, col. 555; see also V.H. Elbern, ,,Der eucharistische Kelch im fruhen Mittelalter," Zeitschrift des deutschen
Yereins fur Kunstwissenschajt, XVII, 1963, pp. 137 — 164: Kelch-Lebensbaum-Grab Christi; Mersmann, op. cit., p. X:
Dieses Tuch bleibt mit dem Schmerzensmann durch seine ganze Geschichte verbunden; Pallas,op. cii., Łakes into e< nsideration
an important role of sudarium, preserved in Constantinople, in thc development of the image of Christ =Axqa

69. W.L. Schreiber, iTW&ucfc der Holz-und Metali schnil te des XV. Jahrhunderts,V, Leipzig, 1928, No 2462; Canipbel] Dodgson,
Prints in the Dotted Manner and other Metal-Cuts of the XVth Century in the Department of Prints and Drauings, Brilish
Museum, London, 1937, No 66, pi. XXIb.

71. British Museum Add. 17047 fol. lv, repr. Schiller, op. cit.,fig. 760; Dobrzeniecki, cp. cif.,fig. 24.

72. Von der Osten, op. cit., fig. 169.

73. Ps LXXVII, 2: Panem angelorum manducaińl hemo; see also St Augustine, Senr.o 225 ,3: ut pantm angelorum manducaret
homo, dominus angelorum factus ert homo, PL vol. XXXVIII, col. 1097.

74. H. Caspary, Das Sakramentslabernakel in Ilalien bis zum Konzil von Trient. Gestalt, Jkcnographie und Symbolik, kultische
Funktion, Munich, 1965; the same, ,.Kult und Aufbewahrung der Eucharistie in Italicn vor dcm Tridt ntini m,!' Atchiv

furLilurgiewissenschaft, IX, 1965, pp. 102 — 130.

75. On the door of the tabernacle from Augsburg (Maximilian-Museum, dated 1517) Christ is standing in the sarcophagus
in a frontal attitude of an orante: He presents the wounds of His hands and states: MISERICORDIAM DOMINI IN
AETERNTJM CANTA BO Ps. LVIII, 2, inscribed on the side of the sarcophagus). Behind Jesus therc is the Cross
and the Weapons of the Passion, sce Schiller, op. cit, fig. 717.

76. See Gamber, op. cit., a similar painting of 1330 was di=cevered in 1950 in the Cliapel at Roding (Bavaria).

77. For the influence of this symbolism in the liturgy of Gocd Friday see N.C. Brooks, ,,The Sepulch.e of Christ in art and
[ iturgy" [Uninersity of Jldnois Studies in Language and Literaturę,VII, No 2), Urbana, 1921; the same,,,The Sepulchrum
Christi and its Ceremonies in Late Mediaeval and Modern Tin.es," The Journal of English and Germanie Philology, XXVII,
1928, pp. 147 — 161; K. Gschwend OSB., Die Depositio und Elevatio Crucis im Raum der alten Diozesc Brixen. Etn
Stitrag zur Geschichte der Grablegung am Karfreitag und der Auferstehungsfeier om Ostermorgen, Sarnen, 1965, pp. 11 — 21-

78. Dobrzeniecki, op. cit., fig. 126.

79. Pi.LXXII, col. 93.

80. K. Lankheit, ,,Eucharistie" [in:] Reallexikon zur deutschen Kunstgeschichtc. VI, 1969, col. 159.

81. Dobrzeniecki, op. cit., fig. 127.

82. Munich, Bayerische Staatsbibliothek, Cod. lat. 8201: Eucharislia. Deutsche eucharistische Kunst (the Calalogi;e of the
Exhibitnm), Munich, 1960, fig. 9; Dobrzeniecki, op. cit, fig. 133.

83. For the definition of tlie Transubstantiation see 9t Thomas of Aquinas, S. Th. p. III. q. 75, a. 4 c; H. Jorissen, Die-
Entfaltung der Transsubstanliationslehre bis zum Beginn der Hcchscholastik, Munster, 1965 (thc disseussien of thc cpinicn
from Berengarus of Tours to Alexander of Hales); E. Dumoutet, Le Desir de voir V Hostie et les origines de la deroticn
au Saint Sacrement, Paris, 1926, pp. 37 — 72: Le Desir de voir Vel&vation; P. Browe, Die Verehrung der Eucharistie im
Mittelalter, Munich, 1933, pp. 26 — 48: I Chapter: Die Eleiation in der Messę, disseusses the reasons of the introduc-
tion of the Elevation and its rite as well as contemporary convictionS connected with the Elevation of the Hast,.

84. Lorenz, op. cit.,p. 19 — 25: Die Entstehung der Legendę im Rom durch das Mosaikbild von Sta Croce; J. de Borchgrave
d' Altena, La "Messę de saint Gregoirc", Bulletin des Musees Royaux des Beaux-Arts, No 1—2, 1959, pp. 3 — 34; Browe,
op. cit., p. 97: Diese Legenden (= Venvandlungen hi den leidenden Christus) sind eine symbolische Darstellung des Wescns
der Messę; dass in ihr Christus gegenwartig ist, dass sein Blut im Kelche des Priesters fliesst, kommt energisch und re-
alistisch zum Ausdruck. Denselben Glauben gibt die sog. ,,Messę des hi. Gregor" wieder, die zwar von Frommen und Heiligen
ais Vision nicht erzahlt uird, aber in der Kunst des Spdtmittelallers oft rorkommt.

85. Hans Holbein d.A., op. cit., No 220, fig. 224; Fifteenth Century Engraiings of Northern Europę from the National Gallery
of Art Washington D.C., "Washington, 1968, No 215, fig. 215.

86. I Tim. III, 16: Et manifeste magnum est pietatis sacramentum quod manifeslatum est in carne; St Paul tells heie cn the
connection of the Incarnation with the Eucharist (see also Phil. II, 7); the devclopment of this idea is shown by J. Betz,
Die Eucharistie in der Zeit der griechischen Vater, 1/1, Freiburg, 1955, pp. 260 — 342; Diirig, op. cit.:p. 34 — 35 quotes opi-
nions of the Biblicists finding out aninfluence of the Roman concept of pietas on St PauFs terminology: evaefit.ia pietas-
pp. 12 — 32: Pietas erga Deum. Der nichtehristliche Sprachgebrauch (with rich bibliography); Fr. Tillmann, , ,Uber
Frómmigkeit in den Pasto rai biiefcn des Apostels Paulus", Pastor Bonus, LII, 1941, pp. 129 — 136, 161 — 165. St Augu-
stine in his Tractatus in Joh. XXVI, 13 significantly calls the Eucharist sacramentum pietatis, PL vol. XXXV, col-
1613; see also the Canon of the Mass: Perceptio corporis et sanguinis tui... sed pro lua pietate...
 
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