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sons52. St Joseph stands behind them close to the Virgin. In both reliefs he was given the same
pose53. In both works St Joseph performs the gestnre betraying sonie embarassement, may be the
wish to take off the cap. He is looking at the two newcomers from the East bringing the gifts and
at their assistants54. The representatiou of the youngest King as a Moor is also remarkable55.
On the Warsaw relief he is represented in a highly original M ay56. In spite of the features in which

52. Th. Klauser, „Aiirum-coronarium", (in:) Gesammelte Arbeiten znr Liturgiegeschiehte, Kirchengeschichte und christlichen
Arcbaologie, Jahrbuch fur Antike und Christentum, Erganzungsband 3, Munster, 1974, p. 305—307.

53. J. Seitz, Die VereJir.ung des hl. Joseph in ihrer-geschichtlichen Entwicklung bis 2. Konzil v. Trient dargestcllt, Freiburg, 1908.

54. O. H. v. Bockelberg, ,,Das Morgenlandische in der Anbet ung der Konige, ein Beitrag zu ihrer Ikonographie", Deulschland-
Italien, Festschrift fur W. Waetzoldl, Berlin, 1941, p. 91—134.

A.-D. von den Brincken,, ,Die „Nationes Christianorurn Orientalium" im Yerstandnis der lateinischen Historiographie von
der Mitte des 12 bis in die zweite Halfte des 14. Jahrhunderts, Koln/Wien, 1973, Kolner Historische Ahhandlungen Bd. 22,
p. 412—419: Die Heiligen Drei Konige ais Yorfahren des Johannes presbyter.

55. Kehrer, I Bd., op. cit., p. 223—225: Die Einfiihrung des Mohrenkonigs in die Komposition; H. Hofmann, Die heiligen Drei
Konige. Zur Heiligenterehrung im kirchlichen, gesellschaftlichen und politischen Leben des Mittelałters, Bonn, 1975 (Rhei-
nisches Archiv 94), p. 156: ,,Das Brauchtum schrieb dem Mohrenkónig Kaspar die lustige Rolle. Das Marionettentheater
nannte ihn spater Kasperle; J. Grimm, W. Grimm, Deutsches Worterbuch, Bd. V, p. 258 s. v. Kasperlc; P. Sartori, Art
Kaspar. Handnórter' » h des deutschen Aberglaubens, 4, 1931—32, p. 1066.

56. A similar interpretatiua of the Moorish King may be found in the compartment of the Altarpiece of the Death of the Virgin
by Veit Stoss, see coIlective work Wit Stwosz, The Cracow Altar, text by T. Dobrowolski and J. Dutkiewicz, Warsaw,
1966, fig. 23.

5. The Adoration of the Magi, Strasbourg, Musee de l'Oeuvre Notre-Dame
(after Spatgotik am Oberrhein)

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