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Cook, Arthur B.
Zeus: a study in ancient religion (Band 2,1): Zeus god of the dark sky (thunder and lightning): Text and notes — Cambridge, 1925

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https://doi.org/10.11588/diglit.14696#0099
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5o

The Irminsul

that the god in question is the 'Minoan' sky-god, who descends in
his panoply from the heights of heaven.

(8) The Irminsul.

On the other hand, the early Germanic sky-god plays a some-
what similar part. His name in Old High German was *Ziu or
*Zio, in Anglo-Saxon *Ttw, in Norse Tyr. But whether these forms
are more nearly related to the Greek Zeus or to its doublet the
Latin deivos is a question hotly disputed by philologists1. In any
case Ziu was a sky-god conceived as a warrior and consequently
equated by classical writers with Ares or Mars2. ' Other names for
Tiu,' says Prof. P. D. Chantepie de la Saussaye3, ' are perhaps Dings

1 See e.g. K. Helm Altgennanische Religionsgeschichte Heidelberg 1913 i. sjof.: 'Die
urgermanische Form des Namens ahd. *Ztu, *Zio, ags. * The71 [71Die ags. und ahd.
Nominative skid nur aus Zusammensetzungen (Wochentagsnamen und Orlsnamen) zu
erschliessen.], nord. Tyr72 [72Mit Umlaut i>y vor tautosyHabiscbem w; vgl. Noreen,
Altisl. und altnorw. Grammatik, § 72, 5.] wird verschieden angesetzt, am besten als
Wurzelstamm *Tiuz aus *Tieus, idg. *Dieits, wozu skr. Dy&us, gr. Zeus, lat. fu(piter),
Jovis als nahe etymologische Verwandte treten. Gegen diesen Ansatz hat sich Bremer73
[73Der germanische Himmelsgott, JF. Ill, S. 301 f.; vgl. Streitberg zur German. Sprach-
geschichte, S. 72; Kogel, LG. 1, 1, S. 14; Schrader, Sprachvergleichung und Urge-
schichte3, 11, S. 439. Noreen, Abriss der urgerm. Lautlehre, stellt sich S. 176, Anm. 10
auf Bremers Seite, wahrend er S. 28 und aisl. Gramm, § 68, 7, selbst die Gleichsetzung
Dydits—Zio verzeich.net.—Beide Etymologien beriihren sich librigens ; denn die zugrunde
liegenden Wurzelformen idg. *dieu und *dei-n-o scheinen im Ablaut miteinander zu stehen
(vgl. Walde, Lat. etym. \Vb.2, S. 230), abgesehen von dem bei der zweiten Form
eingetretenen Ubergang aus der Klasse der Wurzelnomina in die a-Klasse.] mit Ent-
schiedenheit, aber ohne zwingende Griinde gewendet und setzt einen germ. ze/a-Stamm
*Thvaz an, wozu der nordische Plural tivar74 [,4 Heterosyllabisches w bewirkt keinen
Umlaut.] ,,G6tter", ind. deva, lit. devas, lat. dens (aus *deiuos) zu stellen sind.' Similarly
my friend the Rev. Prof. J. H. Moulton Early Zoroastrianism London 1913 p. 393 n.
observes that the argument of O. Bremer ('Der germanische Himmelsgott' in the Indo-
gcrmanische Forschungen 1894 iii. 301 f.) for attaching the Germanic words to deivos
rather than to dye us did not convince O. Schrader (Reallex. p. 670), cp. J. Hastings
Encydopiedia of Religion and Ethics Edinburgh 1909 ii. 33 n., and that the High German
Zio is declared by the paramount authority of K. Brugmann Grundriss der vergleichenden
Grammatik der indogermanischen Sprachen2 Strassburg 1897 i. 133 f. to suit either origin,
but that in the opinion of Prof. H. M. Chadwick [The Cult of Othin London 1899 p. 2)
the Old English form (77, Ttw-) cannot be traced to anything but deivos.

2 J. Grimm Teutonic Mythology trans. J. S. Stallybrass London 1882 i. 196 ff.,
E. H. Meyer Germanische Mythologie Berlin 1891 p. 220 ff., W. Golther Handbuch del
germanischen Mythologie Leipzig 1895 p. 200 ff., K. Mullenhoff Deutsche Altertumskunde
Berlin 1900 iv. 217, 460, 525^, P. D. Chantepie de la Saussaye The Religion of the
Teutons Boston and London 1902 pp. 106, 243 ff., R. M. Meyer Altgerma7iische Re-
ligionsgeschichte Leipzig 1910 p. 180 ff., K. Helm Altgermajiische Religionsgeschichte
Heidelberg 1913 i. 273 f.

3 P. D. Chantepie de la Saussaye The Religion of the Teutons Boston and London
1902 p. 245.
 
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