Deltion archaiologikon: ekdidomenon apo tēs genikēs ephoreias tōn archaiotētōn — 7.1891

DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
20 ΑΡΧΙΟΛ. ΔΕΛΤΙΟΝ—ΕΤΟΣ 1891.—ΜΑΡΤΙΟΣ

Πειραιώς, πλησίον του οικοπέδου Σαρακωμένου, έν ώ ένηργηθησαν
το παρελθόν έτος άνασκαφαί (ΐδ. Άρχ. Δελτίον 1890 σ. 4, 3) και
βορειοουτικώς του Δίπυλου εις ούχι μακράν άπο τούτου άπόστασιν.
Εις τάς άνασκαφάς "ταύτας προέβημεν όρμηθέντες εκ των άποτελε-
σμάτων της έν τω οίκοπέοω Σαρακωμένου ανασκαφής και βαίνον-
τες εις την εκπλήρωσαν ου συνελάβομεν άπο του έτους 1888 σχε-
δίου, εις την ΰπο τής Γενικής Εφορείας έκτέλεσιν συστηματικών
ανασκαφών τάφων.

Δια τής μέχρι τοΰδε γενομένης έν τω χώρω τούτω σκαφής άνε-
φάνησαν τρία έπ' άλλήλο^ν κείμενα νεκροταφεία. Το άρχαιότερον
τούτο^ν, το και βαθύτερον κείμενον, ανάγεται εις την έβδόμην πε-
ρίπου εκατονταετηρίδα. Τοΰτο αποτελείται έκ τάφο)ν άν(ορυγμένων
έν τω έδάφει, έν οίς δ νεκρός εκείτο τεθαμμένος, ούχι κεκαυμένος.
Σύν τω νεκρώ κατετίθεντο έν τω τάφω πολλά άγγεΐα διαφόρου
σχήματος, άπαντα άνήκοντα εις τά καλούμενα άη^ύα του Διττΰ-
\ου. Έτερα άγγεΐα του αύτοΰ ρυθμοΰ άλλα πολύ μεγαλήτερα ευ-
ρέθησαν τεθραυσμένα, σχεδόν πλήρη, υπεράνω των τάφων, εξ ού
δήλον δτι ταΰτα άνέκειντο έπί των τάφων ώς έπιτύμβια μνημεία.
Εντός ενός των τάφο^ν τούτων ευρέθησαν οχι μόνον άγγεΐα των
ανωτέρω μνημονευθέντων άλλα και δύο μικροί όκλάζοντες λέοντες
εξ αιγυπτιακής πορσελάνης, έχοντες έγκεχαραγμένας έπι του σώμα-
τος αυτών Ιερογλυφικάς έπιγραφάς, και περίεργα και πρωτοφανή
ειδώλια έξ έλέφαντος άνατολικής προφανώς τέχνης, παριστώντα
γυμνάς γυναικείας μορφάς έν τω σχήματι τών καλουμένων άγαλ-
μάτων Απόλλωνος.

Τό δεύτερον νεκροταφεΐον κείται ολίγον τι ύψηλότερον και ανά-
γεται, ώς φαίνεται, εις τους προπερσικούς χρόνους. Τοΰτο άποτε-
λεΐται έκ τάφων άνωρυγμένο^ν έν τω έδάφει και κεκαλυμμένων δια
ταπεινού τύμβου. Ό νεκρός έν τούτοις έκαίετο, εις δέ τάφος έχει
και τον προς εύκολίαν τής καύσεως χρησιμεύοντα αύλακα, δν έχουσι
και οί τάφοι τών έν Βουρβα και Βελανιδέζα τύρ,βων.

Τό τρίτον νεκροταφεΐον άποτελεΐται έκ διαφόρων τάφων, τών
μεν άνωρυγμένων έν τω έδάφει, τών δέ άποτελουμένων έκ μαρ-
μάρινων και πο^ρίνοον λαρνάκων. Οί τάφοι ούτοι κείνται, ώς έπι τό
πλείστον, κατά την περιφέρειαν τών τύμβο^ν, ώστε φαίνεται δτι,