Deltion archaiologikon: ekdidomenon apo tēs genikēs ephoreias tōn archaiotētōn — 7.1891

DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
ΑΡΧΑΙΟΛ. ΔΕΛΤΙΟΣ,— ΕΤΟΣ 1891.— ΜΑΡΤΙΟΣ

Οί τάφοι ούτοι, άνωρυγμένοι ώς τα πολλά εντός· κτιρίων τε-
τραγώνων ή περιφερικών εν εϊδει περιβόλων εκτισμένων δι' ογ-
κολίθων και εξεχόντων κατά εν ή δύο μέτρα υπεράνω του εδάφους,
εγένοντο, ως εικός, πρωϊαίτατα λεία τών τυμβωρύχων, οϊτινες
επϊ δεκάδας ολας ένιαυτών κρυφά και φανερά, ανενόχλητοι, την
σκαπάνην εφερον επί απάντων ανεξαιρέτως τών υψωμάτων τού-
των, τών επαγγελλο μένων, ύπο άνόρυζιν μικρού λάκκου, άφθο-
νον συγκομιδήν. Τοιουτοτρόπως ή λεηλασία εγενετο σχεδόν εν-
τελής. Ούχ ήττον εκ πείρας γινώσκοντες οτι οί τυμβωρύχοι
σπανιώτατα εζήντλουν άπαν το ύπο την ερευναν αυτών έδαφος,
άφίνοντες συχνότατα άθικτους τους ύπο το στερεόν έδαφος τά-
φους, επεχειρήσαμεν δαπάναις και εν ονόματι της Γενικής Εφο-
ρείας μικράν ερευναν διά πέντε εργατών (ϊδ. σ. 4,2), ής το απο-
τέλεσμα εκθέτομεν ενταύθα.

Άλλα προηγουμένως ανάγκη εινε νά εϊπωμεν ολίγα τινά περί
του είδους τών εν Βάρη νεκροταφείων, άτινα δέον νά διαιρεθώσιν
εις τρεις τάζεις· εις τύμβους, εις «τετράγωνα» (ώς
συνήθως καλούνται) και εις κοινά νεκροταφεία (ΟΐαΙ)βΐαΐΐΙα^βη\.

Οί τύμβοι, τών οποίων σπανιώτερον εγένετο χρήσις, κν.τ" ούδεν
διαφέρουσι τών συνήθων πολλαχοΰ της Αττικής καϊ άλλαχοΰ
τής Ελλάδος υπαρχόντων τοιούτων μνημείων. Τά τετράγωνα δέ,
άτινα σπανιώτατα μεν ευρίσκονται άλλαχοΰ τής Αττικής, εν χρή-
σει δε εν Έρετρία, ιδίως, είσϊν απλούστατα περίβολοι ορθογω-
νίου σχήματος, εκτισμένοι δι* ογκολίθων ίσοδομικώς {ενίοτε και
πολυγωνικώς) ΰψονς συνήθως 1-2 ^. ύπερ την επιφάνειαν, εμβα-
δού δε ποικίλου (αναλόγως τών μελών τής οικογενείας" διότι
πάντως τά τετράγωνα ταύτα ήσαν οικογενειακά κοιμητήρια). Το
εσωτερικόν τών τετραγώνων τούτων ήν, ώς εικός, πλήρες χώμα-
τος, ύπο το όποιον εκρύπτοντο οί τάφοι. Και τών μεν πρωίαί-
τερον θανόντων νεκρών άνωρύσσοντο οί τάφοι υπό τό επισωρευ-
θεν χώμα του τετραγώνου, εντός του στερεού του εδάφους" οί
έπειτα δε θνήσκοντες εθάπτοντο εντός τοϋ χώματος ύπεράνω τής
επιφανείας του εδάφους, εγίνετο δηλ. και ενταύθα, δ,τι και εν τοις
κατά τήν'Αττικήν τύμβοις παρετηρήσαμεν. Τούτου ένεκα εν τοις
τετραγώνοις τούτοις εΰρηνται άλλβπάλΧηλοι τάφοι τής αυτής χρο-