Modus: Prace z historii sztuki — 3.2002

DOI article:
Ochniak, Klementyna: Madonna Teofila Lenartowicza w Wieliczce
DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
osiem sekwencji modlitwy „Ojcze nasz" . W obu wymienionych, bliskich
czasowo dziełach, występuje ten sam motyw aniołów w powłóczystych sza-
tach.

W odniesieniu do formy dzieła warto jeszcze zauważyć, że płaskorzeź-
ba Madonny wielickiej dobitnie udowadnia mistrzostwo Lenartowicza
w posługiwaniu się techniką reliefu, odrodzonego przez niego jako nieza-
leżny środek wypowiedzi artystycznej, niepodporządkowany innym sztu-
kom, np. architekturze. W głównym, bardzo plastycznym przedstawieniu
Madonny artysta dowiódł, jak wielkie możliwości daje tzw. relief wysoki
(haut-relief), podczas gdy sceny boczne z wirtuozerią opracował w reliefie
niskim (bas-relief). Podobnie jak zastosowanie reliefu typowa dla twórczo-
ści Lenartowicza jest technika galwanoplastycznego odlewu, która jako
tania najczęściej była przez niego używana.

W świetle powyższych uwag płaskorzeźbę Madonny wykonaną przez
T. Lenartowicza w 1876 r. we Florencji i w kolejnych latach wystawianą
w Warszawie i Krakowie, a od lat osiemdziesiątych XIX w. zdobiącą ko-
ściół św. Klemensa uznać należy nie tylko za jedną z najcenniejszych
rzeźb w wielickiej świątyni, lecz również za jedno z najciekawszych dzieł
w dorobku twórcy. Pełny poetyckiego liryzmu wizerunek Marii, obramio-
ny narracyjnym przedstawieniem modlitwy „Zdrowaś Mario", ujawnia
mistrzostwo Lenartowicza w posługiwaniu się techniką rzeźbiarskiego re-
liefu, a silnie wiążąc się z innymi jego dziełami pozwala pełniej poznać
twórczość rzeźbiarską tego znakomitego artysty.

Teofil Lenartowicz's Madonna at Wieliczka

The paper deals with the Madonna (Ave Maria) relief by Teofil Lenartowicz,
which is set up on a nave pillar in St Clemenfs Church at Wieliczka. This is a
high-relief figurę of the Virgin and Child, framed by a bas-relief border with the
scenes illustrating the Ave Maria prayer. The work was cast in the galvanoplastic
techniąue.

14 Pomnik nagrobny Zofii z Kickich Cieszkowskiej z symbolicznymi Drzwiami znajduje się
w kaplicy kościoła Santa Croce we Florencji. Kompozycję powielono jako pomnik syna Augu-
sta Cieszkowskiego dla kościoła św. Mikołaja w Wierzenicy k. Poznania. Zob. Król (przyp. 4),
s. 13, 52-56. .