Modus: Prace z historii sztuki — 18.2018

DOI article:
Betlej, Andrzej; Dworzak, Agata: Jubileusz siedemdziesięciolecia urodzin Profesora Jana K. Ostrowskiego
DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
fot. Adam Koprowski

Stefański (Łódź), prof. Maria Poprzędzka (Warszawa), ks. prof. Ryszard Knapiński
(Lublin), prof. Andrzej Józef Baranowski oraz Zespół Katalogu Zabytków Sztuki
z Instytutu Sztuki pan w Warszawie z kierownikiem dr. Marcinem Zglińskim. Na sali
obecna była także Rodzina Profesora, liczni przedstawiciele krakowskich muzeów,
przyjaciele, współpracownicy, uczniowie i historycy sztuki z całej Polski.
Uroczystość zainaugurowała projekcja krótkiego filmu przybliżającego sylwetkę
naukową Profesora Jana Ostrowskiego, przygotowanego z okazji wręczenia mu
w 2008 roku Nagrody im. prof. Aleksandra Gieysztora oraz pokaz archiwalnych
zdjęć z prywatnego albumu Profesora, dokumentujących liczne podróże i wyjazdy
inwentaryzacyjne na dawnych kresach.
Po przywitaniu wszystkich gości, prowadzący obchody Dyrektor Instytutu,
dr hab. Marek Walczak, odczytał okolicznościowe adresy gratulacyjne wystosowane
do Jubilata przez prof. Elżbietę Witkowską-Zarembę Dyrektor Instytutu Sztuki pan,
a także prof. Jana Wrabca.
Laudację na cześć Profesora Ostrowskiego wygłosili dr hab. Andrzej Betlej
i prof. Piotr Krasny, dwaj najbliżsi Uczniowie Profesora. Zadanie, którego się podjęli,
nie było wcale proste, bowiem omówienie niezwykle bogatego a zarazem różno-
rodnego dorobku i kariery naukowej Profesora Ostrowskiego wymyka się synte-
tycznym ujęciom. Podkreślili więc w laudacji najważniejsze aspekty działalności
swego Mistrza, a przede wszystkim stworzenie przez Niego „szkoły” badań polskiego
dziedzictwa kulturowego na dawnych ziemiach wschodnich oraz wykształcenie
wielu badaczy podejmujących pod Jego kierunkiem najróżniejsze tematy naukowe,
nieraz odległe od zainteresowań samego Jubilata, które owocowały powstaniem
licznych prac magisterskich, doktorskich czy habilitacyjnych. Andrzej Betlej i Piotr
Krasny zarysowali także główne pola badawcze podejmowane przez Profesora
Ostrowskiego, w tym studia nad malarstwem Piotra Michałowskiego, zagadnie-
niem portretu oraz sztuką na dawnych kresach Rzeczypospolitej, podkreślając, że
wszystkie je łączy głębokie poczucie patriotyzmu Profesora, chęć dążenia do prawdy
oraz wzorcowy warsztat badawczy historyka sztuki.
Najlepsze życzenia oraz podziękowania złożył prof. Ostrowskiemu prof. Woj-
ciech Nowak rektor uj, który w odczytanym adresie pisał: „Uniwersytet Jagielloński
to także Alma Mater Pana Profesora, z którą związał Pan swe zawodowe losy. Jed-
nocześnie, jako zwierzchnik jednej z najważniejszych placówek muzealnych w Pol-
sce - Państwowych Zbiorów Sztuki i Zamku Królewskiego na Wawelu, wyposażony

Jubileusz siedemdziesięciolecia urodzin Profesora Jana K. Ostrowskiego