Modus: Prace z historii sztuki — 19.2019

Chrzanowska, Katarzyna: Boazerie w prezbiterium kościoła pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela w Skalbmierzu
profilu. Ubrani są w sięgające przed kolana tuniki z krótkimi rękawami, na które
nałożono pancerze, a na głowach mają hełmy. Mężczyzna stojący w środku oraz
stojący po jego prawej stronie w prawych rękach trzymają okrągłe tarcze. Tuż przy
prawej krawędzi pola obrazowego za siedzącym przy stole na pierwszym planie
mężczyzną widoczna jest zawieszona na ścianie tarcza. Nieco dalej ukazano bu-
dowlę pozbawioną przedniej ściany, natomiast w ścianie tylnej znajdują się dwa
otwory okienne o formie stojącego prostokąta. Stojący na wysokim cokole pilaster
podtrzymuje belkowanie, na którym wspiera się dach budynku. Na wydatnym
gzymsie ustawione zostały dwie rzeźby. Przy lewej krawędzi obrazu ukazano
róg budynku oraz widoczne zza niego drzewo. W centrum pola obrazowego, za
postaciami, rozciąga się brzeg morza w kształcie litery C. W oddali stoi grupa po-
staci, a dalej budynki, z których wyróżnia się okrągła wieża nakryta stożkowatym
dachem. Za zabudowaniami kompozycję zamykają namalowane w odcieniach
szarości i błękitu góry. Górną część obrazu zajmuje niebo po lewej stronie pokryte
gęstymi szarymi chmurami, z których spływa biała tkanina.
Analiza dekoracji drewnianej struktury boazerii
W dekoracji boazerii można wskazać elementy podobne do elementów zdobiących
znajdujące się w kościele chór muzyczny i stalle oraz szafy w zakrystii. Umieszcze-
nie w wycięciach ram obrazów w boazeriach złoconych elementów dekoracyjnych
jest rozwiązaniem analogicznym do widocznych w zapieckach stall oraz szafach
znajdujących się w zakrystii. Elementy dekorujące boazerie oraz znajdujące się
na drzwiczkach szaf w zakrystii skomponowano według podobnego schematu,
umieszczając czworoboczny element z zaznaczonym podziałem na cztery części,
będący uproszczoną formą pąka kwiatowego, w centrum posiadającego jedną oś
symetrii stylizowanego liścia. Podobnie w zapieckach stall między wycięciami ram
obrazów a narożnikami pól wyznaczonych przez rzeźbione pionowe, złocone gir-
landy kwiatów umieszczono elementy dekoracyjne złożone z silnie stylizowanego
i uproszczonego liścia o jednej osi symetrii, oraz umieszczonej w jego centrum
niewielkiej kuleczki. W każdym z wymienionych elementów wyposażenia kościoła
omawiany fragment dekoracji jest złocony. W przypadku zakrystii elementy są nie-
wielkie oraz szczegółowo dopracowane. Elementy dekorujące boazerię są większe
i opracowane bardziej ogólnie, jednak z zachowaniem schematu kompozycyjnego.
Na związek tych elementów dekorujących stalle ze zdobieniem szaf w zakrystii
oraz boazerii wskazuje także umieszczenie ich w analogicznych miejscach, gdzie
wypełniają wycięcia w ramach obrazów. Przeprowadzona konserwacja boazerii po
południowej stronie prezbiterium potwierdza, że zdobiące ją omawiane elementy
ornamentalne wykonano w 1907 roku. Ponieważ skala zniszczeń boazerii spowo-
dowana pożarem nie jest znana, nie można całkowicie odrzucić tezy, że artysta
wykonujący dekorację tego elementu wyposażenia kościoła po pożarze, wobec
zniszczenia ołtarza głównego, wzorował się na wyglądzie szaf w zakrystii lub na
tak znaczącym dla wyglądu wnętrza budowli dziele, jakim są skalbmierskie stalle.
Konserwacja boazerii znajdujących się po północnej stronie prezbiterium być
może pozwoli na stwierdzenie, czy elementy te są związane z dekoracją boazerii
znajdujących się w prezbiterium przed pożarem.
Uwagę zwraca pokrywająca boazerie po stronie północnej oraz chór muzycz-
ny dekoracja malarska. W płycinie znajdującej się na końcu boazerii od strony
drzwi do zakrystii na jasnobrązowym tle namalowano antykizującą dekorację,

Boazerie w prezbiterium kościoła pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela w Skalbmierzu