Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Editor]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Editor]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 6.1999

DOI article:
Szmydki, Ryszard: Przyjazd Wilhelma van den Blocke do Mechelen w 1608 roku
DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
Ryszard Szmydki

Przyjazd Wilhelma van den Blocke
do Mechelen w 1608 roku

13 III 1608 r., Rada Miejska Gdańska pismem swojego sekretarza,
Michaela Petrusa, zwróciła się do władz hiszpańskich Niderlandów z pro-
śbą o wyrażenie zgody na przyjazd do Mechelen znakomitego rzeźbiarza
flamandzkiego, Wilhelma van den Blocke1. Jakieś ważne okoliczności
zawodowe zmuszały mistrza Wilhelma do powrotu w rodzinne strony.
Artysta chciał się tam udać już jako obywatel Gdańska, w towarzystwie
paru współpracowników, w glorii zasłużonego i dostatnio żyjącego rzeź-
biarza. Blisko czterdzieści lat dzieliło go od rozstania z rodzinnym mias-
tem. W roku 1569 wraz z grupą kilku uczniów słynnego Cornelisa Florisa’
zdecydował się na życie emigranta w Europie Północnej. Obecnie prosił -
za pośrednictwem Magistratu Gdańska - o przyznanie przez guwernera
Południowych Niderlandów wizy wjazdowej. Przyczyn takiego stanu rze-
czy możemy się jedynie domyślać, mając na uwadze okoliczność, że w na-
stępstwie konfliktów religijnych pomiędzy katolicką częścią Niderlan-
dów a protestancką Północą, władze w Brukseli starały się kontrolować
u siebie zarówno przemieszczanie się wszystkich osób przybywających
i wyjeżdżających z kraju, jak i całą wymianę towarową. Stąd w dawnych
archiwach belgijskich tak bogate informacje o paszportach wydawanych
przedstawicielom zawodów artystycznych i wywożonych stamtąd
wyrobach artystycznych.
W przypadku Wilhelma van den Blocke nie można wykluczyć jeszcze
jednej możliwości: jego peregrynacja do brabanckiego miasta mogła się
wiązać z zakupem jakichś materiałów budowlanych. Przecież archiwa
duńskie wyjawniają, ze juz we wcześniejszym okresie zabiegał on o naby-
cie w Gotlandii sporej ilości miejscowego kamienia. To właśnie w 1600 r.,
król Danii, Chrystian IV, zlecił swym urzędnikom, aby pozwolili
Wilhelmowi van den Blocke osobiście wywieźć ze słynącej piaskowcami
i wapieniami Gotlandii tyle kamienia, ile będzie potrzebował2.
1 Zob. aneks wraz z tłumaczeniem dokonanym przez prof. dr. A. Budzisza (KUL), któremu w tym miejscu
wyrażam serdeczne podziękowanie za przyjacielską pomoc. Brak oryginalnego listu nie pozwala ustalić do
kogo Magistrat Gdańska skierował swoją prośbę. Być może adresatem była urzędująca przy arcyksięciu
Albercie Tajna Rada Hiszpańska.
2 W. Czapliński Przyczynki do dziejów mecenatu artystycznego Zygmunta III, [w:] Sarmatia Artistica. Księga
pamiątkowa ku czci Profesora Władysława Tomkiewicza, Warszawa 1968, s. 99.