Rocznik Historii Sztuki — 21.1995

Mączyński, Ryszard: Mater Gratiarum Varsaviensis: Wizerunki Madonny łaskawej w sztuce polskiej
WIZERUNKI MADONNY ŁASKAWEJ W SZTUCE POLSKIEJ

52. Dąbrowa Górnicza. Kościół parafialny.
Statua Najświętszej Marii Panny Łaskawej (1914)

szące się do epoki konfederackiej informacje podane w dzienniku krakowskim Wojciecha Mączeńskiego.
„Dnia 10 sierpnia [1768 г.] o godzinie dziewiątej z rana - pisał - była solenna wotywa w kościele Panny
Marii" przed wizerunkiem Matki Bożej Łaskawej „cum expositione Sanctissimi", a podczas uroczystości cały
czas „magistratus cum communitate [...] klęczał ze świecami". Pięć dni później odprawiona została „procesja
wokoło rynku z kościoła Panny Marii o godzinie dziewiątej z rana cum Sanctissimo w monstrancji i obrazem
Najświętszej Marii Parmy Łaskawej, który nieśli diakoni w dalmatykach in assistentia wszystkich konwentów
w mieście będących, konfederacji i magistratu"237. Jedynie kontekst zdaje się wskazywać, iż chciano wtedy
uprosić opiekę Madonny wobec ponawianych ataków wojsk moskiewskich oblegających akurat Kraków.

Bezpośrednio z wydarzeniami doby barskiej legenda wiąże kamienną figurę Najświętszej Marii Parmy
Łaskawej, usytuowaną obecnie na wysokim cokole opodal kościoła Kapucynów w Krakowie, przeniesioną
tam w roku 1794 z jej pierwotnego miejsca na cmentarzu opodal Mariackiej fary (il. 51). Rzeźbę wykonał Jan
Krzyżanowski, a odsłonięto ją 15 sierpnia 1771 r.238 Łkspresyjne gesty i szeroko rozwiane szaty stanowią
znamię czasu w jakim to późnobarokowe dzieło powstało. Odbiega ono zresztą nieco od najczęściej powiela-

237 M ąc żeński, op.cit., s. 6 n.

238 J. Mączyński, Statua Najświętszej] Panny Marii przed kościołem oo. Kapucynów w Krakowie, [w:] tegoż, Kilka
podań i wspomnień krakowskich, Kraków 1855, s. 66 n. Niekiedy rzeźba bywała datowana (zapewne na skutek omyłki drukar-
skiej) o dziesięć lat wcześniej - пр.: К. Gadacz, Inwentarz zbiorów sztuki prowincji krakowskiej zakonu oo. kapucynów, „Ar-
chiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne" XI: 1965, s. 190.