Rocznik Historii Sztuki — 21.1995

Karpowicz, Mariusz: Artyści włoscy w Pożajściu: Pietro Puttini i Giovanni Merli
ARTYŚCI WŁOSCY W POŻAJŚCIU

13. Pożajście, św. Makary Egipski

przez miejscowego, domorosłego architekta nie znanego z imienia, trochę ciężkawa i uroczo niezdarna, wpły-
nęła na rozwiązanie warszawskiej fasady kapucynów. Isidoro Affaitati Junior, kreśląc projekty tej naszej,
z ulicy Miodowej, musiał pamiętać dobrze tę z kraju lat dziecinnych, jeszcze bez puttiniowskiej dzwonnicy.
Jakże wielostronna jest ta nasza polsko-alpejska dyfuzja. Jak mówiliśmy wyżej, zmarł Piętro Puttini w 1699.
Żona - Anastazja - przeżyła go o lat dziesięć. Zmarła 27 grudnia 17094'.

Rodzina Merli zamieszkuje w kilku miejscach wokół jeziora Lugano44. Ale wykonawca pożajskich stiu-
ków- Giovanni Merli - jest oczywiście także obywatelem Albogasio. Urodził się wAlbogasio Superiore dnia
8 listopada 1646 roku jako syn Antoniego i Angeli45. Dnia 3 stycznia 1672 roku wziął ślub z Katarzyną Barera
córką Domenico. Jednym ze świadków był Giuseppe Affaitati, syn Isidoro Seniora46. Tym małżeństwem
wszedł w bezpośrednią orbitę klanu Affaitati z tej prostej przyczyny, że żona Isidoro Seniora nazywała się
Franceschina Barera i była ciotką panny młodej.

Jeśli Piętro Puttini, jak sugerują księgi metrykalne, zabierał czasami żonę ze sobą, gdy pracował na
północy, to system działania Giovanni Merli był tradycyjny. Wyjeżdżał regularnie sam do pracy i wracał na
Boże Narodzenie raz na dwa lata. Co dwa lata z regularnością zegarka rodziły mu się dzieci, zawsze w paź-
dzierniku. (W całej Krainie Jezior przytłaczająca większość dzieci przychodziła na świat od połowy września
do połowy listopada). I tak więc 28 października 1672 chrzci syna Domenico Antonio, 9 października 1674
córkę Angela Maria, a w roku 1676, roku którym datuje prace w Pożajściu - 20 października - znowu syna

Albogasio, Archiwum parafialne, „Morti".

G. Cambin, Armoriale ticinese, nuova serie, cz. II, „Archivio Araldico Svizzero" LXXXVI: 1962, s. 8, tamże herb.
Albogasio, Archiwum parafialne, „Baptizatorum".
Albogasio, Archiwum parafialne, „Matrimoni".