Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 5.1960

Sztuka nowożytna
Suchodolska, Maria; Orlowski, Alexander [Ill.]; Muzeum Narodowe w Warszawie [Mitarb.]; Gosudarstvennaja Tretʹjakovskaja galereja [Mitarb.]: Wystawa Aleksandra Orłowskiego
)

Maria Suchodolska

WYSTAWA ALEKSANDRA ORŁOWSKIEGO

V V 125 rocznicę śmierci Aleksandra Orłowskiego, dzięki wspólnej inicjatywie kierow-
nictwa Galerii Tretiakowskiej w Moskwie i Dyrekcji Muzeum Narodowego w Warsza-
wie, zorganizowano w Muzeum w 1957 r. polsko-radziecką, zbiorową wystawę dzieł tego
artysty.

Twórczość Orłowskiego rozdzielona, tak jak i życie jego, pomiędzy dwa sąsiedzkie narody,
była jednym z niewątpliwych przejawów związków artystycznych pomiędzy Polską i Rosją
na przełomie XVIII i XIX w. Dziś wydobyta dla nowych badań wspólnym staraniem ze
zbiorów polskich i radzieckich, stała się wyrazem współpracy naukowej pomiędzy muzeal-
nictwem polskim i radzieckim.

Zgromadzony na wystawę bogaty materiał pochodzi z 44 muzeów radzieckich, 11 insty-
tucji polskich i polskich zbiorów prywatnych (kilkanaście pozycji). Szczegółowy wykaz
wypożyczających instytucji podano w katalogu Wystawy.

Pod względem technicznym materiał wystawowy obejmował: akwarele, pastele, minia-
tury, obrazy olejne, miedzioryty i litografie w ogólnej ilości ponad 1150 pozycji.

Organizację Wystawy podjął Komisariat i Komitet Wykonawczy powołany przez Ministra
Kultury i Sztuki.

Pod względem organizacyjnym Wystawa, opracowana w takim zakresie i w takim charak-
terze stała się pewnego rodzaju eksperymentem naukowym i ekspozycyjnym. Po raz pierwszy
w tradycji dotychczasowych ekspozycji muzealnych zrealizowano ją jako pracę kolektywną.
W tym z góry ustalonym planie zbiory radzieckie w ilości 466 pozycji opracowała E. Acar-
kina. W pracach organizacyjnych w Moskwie brały udział: A. Uljaninskaja, E. Czyżykowa
i E. Zanowa. Poszczególne większe zespoły polskie opracował personel naukowy wypożycza-
jących instytucji. Największy z zespołów polskich — kolekcję Muzeum Narodowego w War-
szawie (226 poz.) opracowały zespołowo: Maria Suchodolska i Jadwiga Jaworska; zbiory
Biblioteki im. Ossolińskich we Wrocławiu (120 poz.) Maria Zembatówna, zbiory Muzeum
Narodowego w Krakowie (121 poz.) Helena Blumówna, Władysława Rothowa i Zofia Tobia-
szowa, zbiory Muzeum Narodowego w Poznaniu (14 poz.) Ewa Kamińska, zbiory Muzeum
Sztuki w Łodzi (8 poz.) Maria Rubczyńska. Obrazy olejne, pochodzące z różnych zbiorów,
opracowała Janina Ruszczycówna.

W Muzeum Narodowym w Warszawie Komisja Redakcyjna — w składzie: J. Jaworska,
St. Kozakiewicz, J. Ruszczycówna, Maria Suchodolska — dokonała eliminacji materiałów