Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 32.1988

Starożytność
Zdrojewska, Wanda: Odważnik prywatny ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie
terakotowe piramidki gallo-rzymskie, uważali umieszczone na nich znaki za oznaczenia wagowe5.
Również dla Valmina ciężarki neolityczne odkryte w Messenii były odważnikami6.

Davidson przedstawiając bogatą kolekcję glinianych stożków z wykopalisk w Koryncie,
które interpretowała jako ciężarki tkackie, uważała, że stemple na nich mogły wskazywać na
właściciela albo stanowić dekorację. Stemple literowe wyjaśniła jako imiona producentów lub
skróty imion, ryte symbole zaś i litery alfabetu—jako oznaczenia różnych serii wyrobu7.

Ciężarki z odciśniętymi i rytymi znakami stanowią od dłuższego czasu przedmiot naszego
zainteresowania. Poddając je badaniom doszliśmy do wniosku, że są to najprawdopodobniej
odważniki8. Wśród nich mieści się zespół ze stemplami analogicznymi do występujących na
zabytku z warszawskiej kolekcji, datowany w opracowaniach na lata 400-250 p.n.e. Autorzy
uznający te obiekty za ciężarki tkackie stwierdzają, że wyobrażenie na owalnym stemplu to także
ciężarek tkacki. Taka jest interpretacja Davidson, omawiającej znaleziska z wykopalisk w Ko-
ryncie9, Payne’a, przedstawiającego odkrycia w Perachora10, i Thompsona, relacjonującego
wyniki badań w Atenach11. Payne12 zauważył za Davidson13, że sprawa znaczenia przedstawień
na stemplach odciskanych na ciężarkach tkackich nie została jeszcze wyjaśniona. Boardman
omawiając antyczne stemple stwierdził, że ciężarek tkacki odciskany na ciężarkach tkackich
w Atenach i Koryncie jest bez znaczenia jako wizerunek14.

1. Odważnik. Korynt. Ok. 250 r. p.n.e. Glina. Muzeum Narodowe w Warszawie. Nr inw.

198259 MN