Muzeum Narodowe <Krakau> [Hrsg.]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 10.1970

[Od redakcji]
Niniejszy tom Rozpraw i Sprawozdań poświęcony jest w całości sztuce
starożytnej. Wybór tej właśnie tematyki uzasadniają dwa ważne fakty:
istnienie kolekcji sztuki starożytnej w Muzeum Narodowym w Krakowie
oraz aktywność naukowa zespołu osób mających opiekę nad tymi zabyt-
kami i osób nimi zainteresowanych spoza instytucji.

Kolekcja, o której mouja, jedna z najcenniejszych i najszacowniejszych
w kraju, stanowi istotną część Zbiorów Czartoryskich; posiada ona od
d.awna uznane miejsce w nauce, zomówno w kraju, jak i zagranicą. Jej
wartość liczy się nie tyle ilością przedmiotów, ile znakomitym wyborem
i różnorodnością. Reprezentowane są kultury świata starożytnego od Me-
zopotamii i Egiptu Starego Państwa, aż po czasy późnorzymskie. Od sze-
regu lat kolekcja ta zamknięta dla publiczności czeka na nowe miejsce
ekspozycyjne, gdzie wraz z kilkoma innymi zespołami zabytków dołączo-
nych z zasobów Muzeum udostępniona zostanie w sposób odpowiadający
najnowszym wymaganiom muzealnictwa. Przygotowania do tej nowej wy-
stawy stałej są w pełnym toku. Naukowe rozeznanie zbiorów sztuki sta-
rożytnej, weryfikacje dawniejszych atrybucji oraz aktualne interpretacje
są prowadzone w ścisłej współpracy z katedrą Archeologii Śródziemno-
morskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierowaną przez Prof. Dr Marię
Ludwikę Bernhard. Dział Sztuki Starożytnej Muzeum znajduje się pod
opieką młodych archeologów, wychowanków krakowskiego Uniwersytetu.
Również i inni autorzy rozpraw, z jednym tylko wyjątkiem, związani są
z tym Uniwersytetem. Niektórzy z nich zdobyli już ostrogi w pracach tere-
nowych polskich misji archeologicznych w basenie Morza Śródziemnego.

Intencją naszą jest nawiązanie do świetnych tradycji krakowskiej ar-
cheologii, a równocześnie zaznaczenie udziału archeologów środowiska
krakowskiego we współczesnym tuspaniałym rozwoju tej nauki.

Redakcja