Muzeum Narodowe <Krakau> [Hrsg.]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 10.1970

Małkiewiczówna, Helena: Sprawozdanie z działalności Muzeum Narodowego w Krakowie w latach 1964-1965
Podobne badania prowadziła Pracownia na temat warunków upowszechniania
kultury przez Muzeum w środowiskach miejskich i wiejskich na przykładzie Ja-
worzna i Proszowic. Ich wynikiem był powstały w czasie prowadzenia badań tere-
nowych film dokumentalny Muzealny rekonesans, a jedną z form pracy — przygo-
towana staraniem Pracowni wystawa Polskie malarstwo rodzajowe wieku XIX, zło-
żona z oryginalnych dzieł J. Chełmońskiego, A. Kotsisa, J. Fałata, H. Siemiradzkiego
i W. Tetmajera, otwarta w lipcu 1964 w lokalu Powiatowej Rady Narodowej w Pro-
szowicach.

Na koniec wspomnieć należy o drugim filmie, nakręconym w czasie badań so-
cjologicznych, prowadzonych przez Pracownię. W drugiej połowie 1964 przygotowano
w sali bibliotecznej Muzeum niewielką wystawę eksperymentalną Sztuka w muzeum,
na której zgromadzono kilka obrazów o tematyce historycznej, portretowej i dzieł
abstrakcyjnych. Po wystawie oprowadzono kilkakrotnie dzieci w wieku przedszkol-
nym oraz młodzież szkół podstawowych i średnich, a ukryta kamera filmowa od-
notowywała ich reakcje i sposób odbierania dzieł sztuki o dużej rozpiętości styli-
stycznej i przedstawieniowej.

IV. DARY I ZAKUPY

W r. 1964 zbiory Muzeum wzbogacono drogą zakupów i darów o 727 dzieł sztuki.
W rozpisaniu na poszczególne działy ilość nowych pozycji przedstawia się nastę-
pująco:

Dział I: Polska sztuka cechowa i sztuka cerkiewna. 2

Dział II: Nowoczesne malarstwo polskie i rzeźba.162

Dział III: Ryciny, rysunki, akwarele.224

Dział IV: Rzemiosło artystyczne.218

Dział V: Militaria.12

Dział VI: Sztuka Dalekiego Wschodu. 3

Dział VII: Numizmatyka.64

Dział IX: Dom Jana Matejki ..38

Dział XII: Malarstwo europejskie i rzeźba ....... 4

Spośród dzieł sztuki przekazanych do Muzeum w formie darów wymienić należy
m.i. trzy obrazy M. Jaremy, H. Rudzkiej-Cybisowej i E. Krchy oraz trzydzieści sie-
dem dzieł grafiki polskich artystów współczesnych przekazanych przez Prezydium
Rady Narodowej M. Krakowa, W. Gersona Krajobraz spod Tatr darowany przez
Wydział Finansowy Prezydium Dzielnicowej Rady Narodowej Stare Miasto, J. Ma-
tejki Portret Jana Fischera dar Róży i Stanisława Lipeckich oraz osiem witraży
S. Wyspiańskiego i J. Mehoffera z kościoła Mariackiego w Krakowie — dar Zakładu
Witraży St. G. Żeleńskiego.

Z pozycji zakupionych przez Muzeum za kwotę 1.054.885 zł z funduszów Mini-
sterstwa Kultury i Sztuki, Zarządu Muzeów i Ochrony Zabytków na szczególną
uwagę zasługują obrazy: Artysta nieokreślony, Sw. Benedykt, Szkoła neapolitańska
w. XVII (fig. 98), Artysta nieokreślony, Portret trumienny mężczyzny herbu Poraj.
Polska w. XVII, szkaplerz malowany obustronnie na blasze, Polska 1. połowa w.
XVIII, M. Jabłoński, Portret Karola Kolarzewskiego i Portret Joanny Teresy Kola-
rzewskiej, J. Matejko, Portret Henryka Gropplera, namalowany w r. 1872 w Stam-
bule (fig. 100), A. Chmielowski, Park krakowski, piętnaście niewielkich rozmiarami
obrazów J. Malczewskiego stanowiących cykl pejzaży z okolic podkrakowskich, tryp-
tyk olejny Z. Waliszewskiego Diana i Akteon, L. Chwistka Akt leżący.

Za pośrednictwem Biura Handlu Zagranicznego DESA zakupiono w Wiedniu ob-