Muzeum Narodowe <Breslau> [Editor]; Muzeum Śla̜skie <Breslau> [Editor]
Roczniki Sztuki Śląskiej — 19.2010

DOI issue:
Rozprawy
DOI article:
Bek-Koreń, Aleksandra: Twórczość głogowskiego rzeźbiarza Johanna Pola: "destrukcja mitu"
DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext

Aleksandra Bek-Koreń

24. Mistrz Pomnika Sacków, pomnik epitafijny Asmusa von Sack i jego żony Barbary z domu von Kóckeritz w kościele parafialnym
w Szczepanowie, po 1609. Fot. Mirosław Łanowiecki.

rowie Wielkim, które przypisaliśmy Polowi, wyka-
zują wyraźne zależności formalne od płyt całopo-
staciowych mauzoleum Tschirnhausów (il. 23).
Przede wszystkim identyczne jest zwrócenie w bok
postaci kobiet przedstawionych na płytach (sugeruje
to układ zapięcia sukni), również wytworny, bardzo
charakterystyczny układ rąk, dbałość o dekoracyj-
ność stroju, który w dziełach Pola został szczegól-
nie pieczołowicie odkuty. Zwraca uwagę zwłaszcza
rodzaj sztywnego, bogato zdobionego czepca, który
bardzo podobne formy uzyskał zarówno w Sadach
Górnych, jak i w Kurowie Wielkim. Znamienne jest,

że nie są znane podobne przedstawienia na obszarze
dzisiejszego Dolnego Śląska.
Może Pol brał udział w realizacji pomnika Sacków
w Szczepanowie (ii. 24)? Realizacja Mistrza Pomni-
ka Sacków zdradza bowiem wiele cech wspólnych
z dziełami omawianego rzeźbiarza. Mogłaby to su-
gerować markowana nisza, w której przedstawiono
zarówno Barbarę von Sack z domu von Kóckeritz
w Szczepanowie, jak i Helenę von Kittlitz z domu
von Lest w Kurowie Wielkim, tym bardziej że i na
płycie szczepanowskiej przedstawiona kobieta zo-
stała analogicznie upozowana. Jednak już pojawia-