Studia Waweliana — 1.1992

Walczak, Marek: Przemiany architektoniczne katedry krakowskiej w pierwszej połowie XV wieku i ich związek z działalnością fundacyjną kardynała Zbigniewa Oleśnickiego
17. D. Pucek, 1773, rzut północno-zachodniej części katedry krakowskiej uwzględniający
planowane zmiany jej wyglądu (repr. Pracownia Fot Muz. Nar. w Krakowie)

różnego przekroju, mają podobne motywy dekora-
cyjne; np. sposób rozwiązania baz ściętych w pira-
midki czy kryształy w miejscu przenikania z gzym-
sem. Plastyczny gzyms, urywający się dziś przy wylo-
cie korytarza na ścianie wschodniej wieży, przecho-
dził prawdopodobnie dalej, tworząc nad arkadą ro-

dzaj parapetu łączącego optycznie południową elewa-
cję kapitularza z galerią nad wejściem do kaplicy27.
Herb z głową wołu w koronie, umieszczony w mean-
drze gzymsu nad portalem, oznaczał w XV wieku
Ziemię Kaliską, a w szerszym rozumieniu Wielkopol-
skę28. Osamotniony nie tłumaczy się w tym miejscu

27 Tak zapewne należy interpretować sformułowanie D. Puc-
ka (fig. 3), iż wieża Zegarowa nadwieszona jest nad kaplicą
Młodzianków.

28 Herb Ziemi Kaliskiej ma w tle czerwono-białą szachow-
nicę; J. Długosz, Insignia seu clenodia Regni Poloniae [w:] Opera
omnia, 1, s. 560. Herb wawelski mógł mieć tło malowane, ale jego
ewentualne resztki zniszczono około roku 1900; J. Gadomski,
Rzeźba architektoniczna w Małopolsce 1250-1400, mpis pracy

doktorskiej w Bibliotece Jagiellońskiej, Kraków 1969, s. 98, przyp.
100. W kościołach kazimierzowskich znaki Ziemi Kaliskiej często
nie mają szachownicy — np. w prezbiterium kolegiaty wiślickiej tło
jest czerwone; ibidem, s. 85, przyp. 26. XIX-wieczną interpretację
tarczy jako Wieniawy Długosza przekonująco obalił Wojcie-
chowski, o.c, s. 118. Niemożliwe, aby korona królewska dostała
się do Wieniawy.