Instytut Historii Sztuki <Posen> [Hrsg.]
Artium Quaestiones — 17.2006

Rozprawy
Korduba, Piotr: Z badań nad dawnym domem i zamieszkiwaniem mieszczańskim w Polsce

PIOTR KORDUBA

5. J.K. Schultz, Lwi Zamek (Długa 35) - sień, akwaforta 1854 r.
Na parterze znajdowały się zatem dwa zupełnie różne pod względem
funkcji pomieszczenia. Sień jako wnętrze wejściowe była najbardziej
dostępna. Ze względu na swą pierwszorzędną rolę komunikacyjną była
też, dla wybranych, wnętrzem tranzytowym. Takie przeznaczenie sieni
akcentowało nie tylko jej nieliczne ilościowo, choć imponujące jakościowo
wyposażenie, ale przede wszystkim jednoznaczne wskazanie dalszych
kierunków poruszania się po domu. Przejście w głąb lub wzwyż było
zawsze w pewien sposób utrudnione. W' sieniach z 2 poi. XVI w. np. w ka-
mienicy zwanej Lwim Zamkiem (Długa 35), wejście do izby tylnej oraz
na schody znajdowało się za kamienną przegrodą - bardzo popularnym
motywem architektonicznym w domach gdańskich tego czasu, przypomi-
nającym pod względem kompozycji i dekoracji fasady (il. 5)110. Skompli-

110 Arkadowe przegrody wydają się być specyficznie gdańskim motywem architekto-
nicznym. Nie można bowiem w mieszczańskiej architekturze mieszkalnej kontynentu
europejskiego odnaleźć dla nich przykładów pokrewnych. Najbliższe zarówno pod wzglę-
dem formy, jak i funkcji, są przegrody angielskich halli (tzw. screen). Jeśli chodzi o „ze-
wnętrzny” charakter gdańskich przegród, to decyduje o nim nie tylko „fasadowa” artyku-
lacja (kolumny, arkady), ale także motywy dekoracji jak np. personifikacje sztuk