Instytut Historii Sztuki <Posen> [Hrsg.]
Artium Quaestiones — 17.2006

Rozprawy
Szymanowicz, Maciej: Topografia sukcesu

MACIEJ SZYMANOWICZ

5. Jan Bułhak, Budownictwo drzewne, spichlerz w Rudnikach pod Nowogródkiem, zdjęcie
opublikowane w książce Polska Fotografia Ojczysta-w 1939 roku

rządów sanacyjnych, o czym pisał Janusz Żarnowski, opierała się w du-
żej mierze na ziemiaństwie33, zwłaszcza kresowym, z którego pochodził
główny ideolog Fotografii Ojczystej Jan Bułhak. Drugim ważnym zaple-
czem władz była inteligencja mająca pochodzenie szlacheckie. Tu wy-
starczy wspomnieć nazwisko kolejnego z członków kapituły seniorów
Fotoklubu Polskiego, Witolda Romera. Wprawdzie zdecydowana więk-
szość środowiska piktorialistów rekrutowała się z inteligencji pracującej,
znaczenia dla Jana Bułhaka, który jeden z albumów ze swojej serii pt. „Polska w obrazach
fotograficznych Jana Bułhaka” poświęcił osobie Naczelnika. Na album składało się 50 fo-
tografii, w tym portrety Marszałka, widoki miejsc, z którymi Piłsudski był związany na
Wileńszczyźnie i zdjęcia z 1919 roku ukazujące odzyskanie przez Piłsudskiego Wilna.
Informacje dotyczące albumu podaję za reklamą zamieszczoną (w:) Fotografia w szkole,
Poznań 1934.
32 Jednym z dowodów akceptacji przez środowisko piktorialne władzy sanacyjnej było
włączenie się piktorialistów w takie przedsięwzięcia sponsorowane przez rząd, jak np.
konkurs zorganizowany przez główną księgarnię wojskową na najlepszy portret Marszał-
ka Piłsudskiego, którego jury obok Bolesława Wieniawy-Długoszewskiego i płk. Adama
Koca stanowili fotografowie piktorialiści: Marian Dederko i Jan Neuman. „Fotograf Pol-
ski” 1936, nr 3.
33 J. Żarnowski, Społeczeństwo drugiej Rzeczpospolitej, Warszawa 1973, s. 286.