Instytut Historii Sztuki <Posen> [Hrsg.]
Artium Quaestiones — 24.2013

Recenzje i omówienia
Piechowiak, Ryszard [Hrsg.]: Prace drukowane księdza profesora Szczęsnego Dettlofa (1878-1961): próba rekonstrukcji bibliografii
PRACE DRUKOWANE KSIĘDZA PROFESORA SZCZĘSNEGO DETTLOFFA (1878-1961)

ukowej, której w miarę kompletne zobrazowanie stanowi ostateczny cel
niniejszej bibliografii.
Stąd też obecna postać bibliografii prac drukowanych ks. Szczęsnego
Dettloffa, podobnie jak w ujęciu ks. Mariana Banaszaka uwzględniająca
teksty poświęcone zarówno problematyce społecznej, jak i historii sztuki,
stanowi kolejną propozycję dokumentującą Jego obecność „w słowie dru-
kowanym”, począwszy od r. 1904 aż po r. 2011, w którym dla uczczenia
50. rocznicy Jego śmierci opublikowano w postaci antologii „Szczęsny
Dettloff o sztuce i zabytkach Poznania. Wybór studiów i artykułów z lat
1916-1947” wydanej przez Wydawnictwo Miejskie Posnania w serii
Wznowień Biblioteki „Kronika Miasta Poznania” tom przypominający
niektóre Jego teksty, a w tomie XXII „Artium Quaestiones” zamieszczo-
no wyjętą z Jego ineditów pracę pt. Leonardo da Vinci und Veit Stoss,
zwei weiten des künstlerischen Universalismus von der Wende des XV.
zum XVI. Jahrhunderts, udostępnioną w niemieckiej i polskiej wersji
językowej.
Krytyczna analiza materiału zawartego w zestawieniach opracowa-
nych przez Piotra Skubiszewskiego i ks. Mariana Banaszaka, w połącze-
niu z kolejną kwerendą przeprowadzoną przez autora obecnej wersji bi-
bliografii, pozwoliła na wydobycie z zapomnienia kolejnych, wcześniej
nie uwzględnionych tekstów ks. Szczęsnego Dettloffa, co umożliwiło tym
samym poszerzenie liczby Jego znanych prac drukowanych do rzędu 263
pozycji, uchwytnych w piśmiennictwie lat 1904-2011.
Wszystkie objęte bibliografią publikacje zostały rozpoznane przez
autora niniejszego opracowania z autopsji (w przypadkach braku możli-
wości dostępu do oryginału danej pozycji wykorzystano mikrofilmy lub
kserokopie), po czym uszeregowane chronologicznie od 1904 do 2011 r.
W ramach poszczególnych lat kalendarzowych dokonano uporządkowa-
nia opisów, szeregując je od autorskich druków zwartych poprzez druki
zwarte w postaci prac zbiorowych w układzie alfabetycznym tytułów, po
periodyki w rozumieniu „od dziennika do rocznika”, gdzie przyjęto sche-
mat układu alfabetycznego według tytułów poszczególnych czasopism
i dzienników, a w ramach tego samego tytułu chronologiczny rejestr ko-
lejnych wydań, oddający swoisty rytm narastania autorskich publikacji
ks. Szczęsnego Dettloffa ogłaszanych drukiem w danym czasopiśmie czy
dzienniku. Dla oddania cech i właściwości tytułów wielu tekstów
(zwłaszcza artykułów prasowych), a tym samym zachowania klimatu
czasu tamtych lat, uszanowano oryginalną pisownię w jej stylistyczno-ję-
zykowej postaci. W przypadku poszczególnych tomów Encyklopedii Po-
wszechnej Ultima Thule, w której teksty nie są sygnowane nazwiskami
autorów, wobec braku możliwości wskazania autorskich haseł ks. Szczę-