Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 47.1985

Kronika
A.G.: Jubileusze: Sześćdziesie̜ciolecie Andrzeja Ciechanowieckiego
K

O

JUBILEUSZE
SZEŚCDZIESIĘCIOLECIE ANDRZEJA CIECHANOWIECKIEGO

W dniu 10 grudnia 1984 roku w Zamku Królew-
skim w Warszawie grono kolegów, przyjaciół i za-
proszonych gości spotkało się z Doktorem Andrzejem
Ciechanowieckim, aby mu wręczyć w związku
z sześćdziesiątą rocznicą jego urodzin maszynopis
tomu zbiorowego Curia maior. Studia z dziejów kul-
tury. W tomie tym wzięli udział autorski w kolejności
chronologicznej i rzeczowej tematów: Stanisław Lo-
rentz, Marek Rostworowski, Piotr Skubiszewski,
Aleksander Gieysztor, Lech Kalinowski, Sławomir
Górzyński, Stanisław Mossakowski, Mariusz Karpo-
wicz, Bożenna Majewska-Maszkowska, Sergiusz Mi-
chalski, Stanisław Waltoś, Jerzy Banach, Maria Sku-
biszewska, Juliusz A. Chrościcki, Ryszard Szmydki,
Elżbieta Dąbrowska, Andrzej Fischinger, Jerzy Bara-
nowski, Andrzej Rachuba, Jerzy Gutowski, Jerzy T.
Petrus, Tadeusz Chrzanowski, Józef Lepiarczyk, Ma-

rian Sołtysiak, Andrzej Rottermund, Witold Dobro-
wolski, Anna Rożycka-Bryzek, Emanuel Rostworow-
ski, Krzysztof Załęski, Tadeusz S. Jaroszewski, Ro-
man Aftanazy, Andrzej Ryszkiewicz, Jan Ostrowski,
Jan Białostocki, Marian Kornecki, Agnieszka Mora-
wińska, Jacek Woźniakowski.
Wręczając ten dar Aleksander Gieysztor stwier-
dził, że Jubilat, historyk sztuki i zbieracz dzieł sztuki,
rzutki organizator życia sztuki dawnej i mecenas
muzeów, patron również sztuki najnowszej, jest po-
stacią jednającą szacunek, uznanie i sympatię w kra-
ju i zagranicą. Najtrafniejszą radą i wydatną pomo-
cą służy Zamkowi Królewskiemu w Warszawie. W
formie depozytu czy daru lub stwarzając możność za-
kupu dostarczył mu łącznie siedemdziesiąt dzieł sztu-
ki, w wielu wypadkach bardzo wielkiej wagi. Za-
mek ma więc powody szczególne, aby wraz z autora-

II. 1. Andrzej Ciechanowiecki na uroczystości jubileuszowej w Zamku
Królewskim w Warszawie. Fot. M. Bronarski.