Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 63.2001

Recenzje
Polanowska, Jolanta: [Rezension von: Mary Beal, British Embassy, Bonn. Works of Art, Mary Beal, John Cornfoth, British Embassy, Paris, The Twentieth Century. Works excluding prints. A summary catalogue]

JOLANTA POLANOWSKA
Warszawa, Instytut Sztuki PAN

Mary Beal, British Embassy, Bonn. Works of Art.
[London] 1990, ss. 95, il. 32 (seria: Govemment Art Collection).
Mary Beal, John Cornfoth, British Embassy, Paris.
The House and its Works of Art.
[London] 1992 ss. 72, il. 63 (seria: Government Art Collection).
The Twentieth Century. Works excluding Prints.
A Summary Catalogue.
[London] 1997, ss. 168, il. (seria: Govemment Art Collection of The United Kingdom)*

The Govemment Art Collection of The United
Kingdom - to kolekcja dzieł sztuki należą-
cych do rządu Wielkiej Brytanii. Jest ona sto-
sunkowo mało znana, a zasługuje na uwagę zarówno
ze względu na wchodzące w jej skład dzieła sztuki,
a także i na to, że stanowi ciekawy przykład instytu-
cji mecenatu państwowego.
We wprowadzeniu do pierwszego z katalogów,
Lord Carrington - ówczesny minister spraw zagra-
nicznych, a zarazem prezes domu aukcyjnego
Christie’s sponsorującego wydanie dwu pierwszych
z nich, wyjaśnia: „The Govemment Art Collection
to rozległy i zróżnicowany zbiór obrazów, rysun-
ków, rzeźb i grafik stworzonych przez brytyjskich
artystów w ciągu ostatnich czterech wieków. Dzieła
te były gromadzone przez ponad dziewięćdziesiąt
lat, jako dary, zapisy spadkowe oraz zakupy i są pre-
zentowane w rozrzuconych po całym świecie budyn-
kach należących do rządu brytyjskiego” (s. 7).
Można tu dodać, że w skład kolekcji wchodzą rów-
nież dzieła artystów nie będących Brytyjczykami,
o czym niżej. Ponieważ dzieła te są rozproszone po
całym globie, a do tego znajdują się w nie zawsze
łatwo dostępnych apartamentach, na przykład rezy-
dencji ambasadorów, należy docenić ze wszech miar
interesującą inicjatywę wydawniczą prezentacji ich
w serii publikacji przewodników i katalogów

* Serdecznie dziękuję dr Mary Beal za życzliwe wyraże-
nie zgody na publikację obrazu Johna Scarletta Davisa.

o charakterze naukowo-dokumentacyjnym. Wydaw-
nictwa te zostały opracowane przez zespół specjali-
stów pod kierunkiem kuratora całej The Govemment
Art Collection - historyka sztuki dr Mary Beal. Ze-
spół ten zajmuje się zarówno konserwacją posiada-
nych obiektów, opracowywaniem ich dokumentacji
naukowej, jak i publikacją wyników prac w kolejnych
tomach serii, zaopatrzonych, w większości w barwne
ilustracje.
W skład omawianej serii wchodzą tomy o różnym
charakterze. Dwa pierwsze są prezentacją dzieł sztuki
i rzemiosła artystycznego zgromadzonych w brytyj-
skich ambasadach w Bonn i w Paryżu. Tomy te mają
charakter przewodnikowo-katalogowy - dotyczą sa-
mych budowli o zabytkowym charakterze, jak i znaj-
dujących się w nich zbiorów dzieł sztuki. Natomiast
ostatni z tomów jest ściśle rozumianym katalogiem
kolekcji - w tym wypadku kolekcji dzieł sztuki po-
wstałych w XX wieku
*
Charakter przewodnikowo-katalogowej prezen-
tacji jest szczególnie nieodzowny w wypadku
ambasady paryskiej - najświetniejszej z siedzib
wszystkich brytyjskich ambasad. Mieści się ona
w Hotel Charost, pałacu wybudowanym w latach
1722-1726 przy rue du Fabourg St Honore, tuż obok
Pałacu Elizejskiego, przez mało znanego architekta
Antoine’a Mazina.