Deltion archaiologikon: ekdidomenon apo tēs genikēs ephoreias tōn archaiotētōn — 5.1889

160 ΑΡΧΑΙΟΛ. ΔΕΛΤΙΟΝ. — ΕΤΟΣ 1889. — ΑΤΓΟΤΣΤΟΣ

προ; δυσμά; του οποίου εις άπόστασιν 100 περίπου μέτρων ένερ-
γοΰνται αί άνασκαφαί. Άπεκάλυψαν δ’ αόται
δωρικόν ναόν πρόστυλον έξάστυλον έχοντα τό
έν προχείρω σχεδιάσματι δημοσιευόμενον εν-
ταύθα σχήμα.

Ό ναό; ούτο; εχει την συνήθη έξ ανατο-
λών προ; δυσμά; διεύθυνσιν τό όλον αΰτοΰ μή-
κο; είνε 20, τό δε πλάτο; 10 μέτρων (βάθο;
τοϋ προδρόμου 5,30 τοΰ σηκοΰ 13). Τό μέ-
τωπον αΰτοΰ, ό έστιν ή στοά, είνε ωκοδομη-
μένον έκ μαρμάρου, οΐ τοίχοι δε είνε φκο-
δομημένοι τό μεν κατώτερον μέρο; έξ εγχωρίου λίθου, τό δε
άνώτερον έκ μεγάλων ώμων πλίνθοιν· τό δάπεδον τοϋ προδόμου
εΐνε λιθόστρωτον, τό τοΰ σηκοΰ δέ ψηφιδο>τόν, ώ; φαίνεται. Ό
πρόδρομο; δέ ήτο κατειλημμένο; σχεδόν όλο; δι’ αναθηματικών
βάθρων, ών Ιν κεΐται νΰν κατά χιόραν (είνε άφιερωμένον τώ
Άδριανώ)· κατά χώραν δέ κεΐνται και οί τελευταίοι σπόνδυλοι
των δύο τή; στοά; νοτίοιν κιόνοιν.

Έν τώ προδόμω εΰρέθη ψήφισμα τιμητικόν εί; Νικάσιππον
Φιλίππου έκδοθέν έπί ίερεος τάς Δέσποινας το β' έτος Λ καϊ
β’ κατά τον Σεβαστόν, έν ώ συν άλλοι; γέγραπται : άνενενκά-
τωσαν δέ οί έπιμεληταί το ψήφισμα το 'γραφεν εις το γραμμα -
τοφυλάκιον το εν Μεγάλα πόλει, άναγραφάτωσαν δέ καϊ εις
στάλαν λιθίναν καί αναθέτωσαν εις τό ιερόν τόίς Αεαποί-
ν%ς· Έν τή άνασκαφή δε τοΰ όλου οϊκοδομ.ήμ.ατο; εύρίσκονται
κέραμοι φέροντε; έπιγραφήν Αεσποίνας. Τό έν τώ σηκω δέ
άποκαλυπτόμενον διά τή; σκάφη; κολοσσιαΐον καί παράδοξον τό
μέγεθο; καί τό σχήμα βάθρον δυνατόν κάλλιστα νά είνε τό βάθρον
έφ’ οΰ 'ίδουντο κατά Παυσανίαν (VIII, 37) τά τέσσαοα έν τώ
ναώ τή; Δεσποίνη; υπάρχοντα άγάλματα, ήτοι αί έπί θρόνου κα-
θήμεναι Δέσποινα καί Δημήτηρ καί οί έκατέρωθεν ίστάμενοι ένθεν
μέν ή ’’Αρτεμι; ένθεν δέ ό τιτάν νΑνυτο;. Εί; ταΰτα πάντα
άποβλέποντε; δυνάμεθα μετά πιθανότητο; νά άποφανθώμεν άπό
τοΰδε ότι τό άποκαλυπτόμενον οικοδόμημα είνε ό ναό; τή; Δε-
σποίνη;.