Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Hrsg.]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Hrsg.]
Folia Historiae Artium — 14.1978

Krzysztofowicz-Kozakowska, Stefania: Zrzeszenie Artystów Plastyków "Zwornik"
zja — wriednaja burżuazja, rewolucyonnowo du-
cha niet” 47.

W tym gąszczu złośliwych i wręcz nieprzy-
zwoitych krytyk pojawiły się również opinie
przychylne, pozytywnie oceniające dorobek zwor-
nikowców. Należały do nich m. in. opinia Ta-
deusza Pruszkowskiego, który wysoko ocenił Rze-
pińskiego, Szinagla i Gepperta 48 oraz wypowiedź
Tytusa Czyżewskiego, akceptującego dotychczaso-
we doświadczenia „Zwornika”4-9. Więcej uwagi
poświęcił pracy krakowskiego zespołu Mieczysław
Wallis 50, podkreślając jego impresjonistyczną ge-
nezę, charakterystyczną dla niego „radość barw”
i stosowanie „malarstwa czystego koloru”.

Podobnych komplementów nie usłyszeli człon-
kowie „Zwornika” z okazji XVII wystawy ugru-
powania w łódzkiej Galerii Sztuki w grudniu
1935, z udziałem m. in. Pronaszki, Gotliba, Gep-
perta, Rzepińskiego, Menkesa, Foerstera, Gerżab-
ka51, gdyż pod adresem „Zwornika” skierowano
zarzut, iż na wystawie grupy „obok rzeczy o wy-

sokim poziomie artystycznym znajduje się spo-
ro «knotów» odstraszających laika od uczęszcza-
nia na wystawy” 52.

W r. 1936 odbyła się druga zagraniczna wy-
stawa „Zwornika”, tym razem w Szwecji — w
Malmó, Sztokholmie i Góteborgu. Pokazy te były
wynikiem starań dra Zygmunta Łakocińskiego,
lektora języka polskiego na Uniwersytecie w
Lund, historyka sztuki, autora wstępu do kata-
logu oraz komisarza wystawy — Eugeniu-
sza Gepperta, który włożył w jej organizację
wiele pracy i wysiłku. Udział w wystawie wzięli
wówczas zarówno artyści z Krakowa, jak ze Lwo-
wa, powodując zresztą określenie tego pokazu ja-
ko wystawy plastycznej Polski południowej. Pra-
ce wystawiali, obok dotychczasowych członków
Zrzeszenia, artyści nowo przyjęci do grupy w
osobach Janiny Siissle Muszkietowej, Anny Szy-
szko-Bohusz Szymborskiej i Stefana Zbignie-
wicza 53.

Szwedzka wystawa nie wywołała większego

Wystawa najmłodszego malarstwa.
Pruszkowski,, o.c.

Czyżewski, „Pryzmat”, „Zwornik”...

Wallis, o.c.

M. J., Wystawa obrazów malarzy zgrupowanych

w „Pryzmacie” i „Zworniku” (Republika, Łódź, 1;5 XII
1935); „Pryzmat” i „Zwornik” w łódzkiej Galerii Sztuki
(Kurier Łódzki, Łódź, 22 XII 1935).

52 M. J., o.c.

53 Katalog wystawy Zrzeszenia Artystów Plastyków