Modus: Prace z historii sztuki — 5.2004

Aktualności: Historia sztuki a europejska reforma szkolnictwa wyższego
Erche, Bettina: Wojna o "orzeszki". Historia sztuki a reforma szkolnictwa wyższego
staje obniżona, a powierzone im zadania dydaktyczne podwyższone. W efek-
cie tego wskaźnik intensywności tutora wzrasta o 20 procent. W jaki sposób
te zmiany mają być finansowane, papier nic nie mówi. Jak do tej pory Instytut
Historii Sztuki przyznaje swoim nauczycielom dydaktycznym małe wsparcie
finansowe.

Na razie hamburskiemu Instytutowi Historii Sztuki udaje się sprostać biu-
rokratycznym wymogom. Ale już niedługo. Bakalaureat - zgodnie z nowy-
mi wytycznymi senatu w sprawie rozwoju szkół wyższych - aż do promocji
włącznie, stanie się samodzielnym systemem studiowania. Zostanie zlikwido-
wany dotychczasowy, zintegrowany model hamburski, w którym egzamin ba-
kalarski stosowano jako dodatkowy. Ponieważ utrzymanie politycznych pryn-
cypiów jest sprzężone z zasadami przyznawania budżetu, profesorowie nie
mają żadnej możliwości wyboru, jak tylko owe zasady realizować.

W Dusseldorfie zmiany dokonują się pod naciskiem rządu krajowego.
Bakalaureat został już wprowadzony przed trzema semestrami i - co jest
w stosunkowo niewielkiej dyscyplinie wyjątkiem - sprawdzony przez komi-
sję akredytacyjną. Koszty akredytacji poniósł wydział filozoficzny, a to dla
poszczególnych dyscyplin na wydziale oznacza umniejszenie finansów o 15
procent. Stopień master ma zastąpić stopień magistra. Podstawowe kształce-
nie historyka sztuki zostaje skrócone o jeden rok.

Podczas gdy Dusseldorf poddał się woli politycznej, to w Munster moż-
na jeszcze studiować w tradycyjny sposób7. Z podobnym zróżnicowaniem
mamy do czynienia w Badenii-Wirtembergii. Fryburg Bryzgowijski pozosta-
je konserwatywny. Nie ma tu przymusu wprowadzenia bakalaureatu. Nadzór
nad szkołami wyższymi nie naciska na zmiany. Natomiast niedawno w Hei-
delbergu wprowadzono bakalaureat. W 2010 r. nastąpi tam, zgodnie z dekla-
racją bolońską, oddzielenie studiów magisterskich od studiów kończących się
tytułem master. Jednak ten, kto chciałby obecnie studiować dalej, musi być
promowany - mimo wszystko - w Heidelbergu, choć dla obszaru całego lan-
du miały zostać określone wspólne wymogi promocyjne. Wniosek: w prakty-
ce studia zostają przedłużone.

Dyskusja o bakalaureacie pojawiła się również w instytucjach centralnych
w pozostałych landach. W Kilonii studenci mogą studiować od semestru zi-
mowego „nauki o kulturze z naciskiem położonym na historię sztuki". Nie
jest to jednak żaden nowy kierunek studiów, lecz „kurs przyspieszony". Z ko-
lei Frankfurt nad Menem zachowuje postawę wyczekującą. Dopiero obecnie
instytut został zobowiązany do zatroszczenia się o modulowanie systemu stu-

Obydwa uniwersytety znajdują się w Nadrenii-Westfalii.