Novensia: Studia i Materiały — 23.2012

Jiménez Salvador, José Luis; Modrzewska-Pianetti, Iwona [Bearb.]: Fora rzymskiej Hiszpanii: stan badań
XENIA

Jose Luis Jimenez Salvador
(opracowała Iwona Modrzewska-Pianetti)
FORA RZYMSKIEJ HISZPANII: STAN BADAŃ

Abstract: Understanding of public sąuares of the Roman period in Spain has grown extensively
in the past thirty years. In his article the author discusses the importance of new research on the
architecture of Roman fora in, among others, Emporiae, Pollentia, Cluni, Capara, Carmo, Bilbilis,
Valeria, Thermantia, Uxama and the discoveries at Segobriga, Illici and Carthago Nova.
Key words: Hispania, Roman period, fora, architecture, new research
Badania ostatniego ćwierćwiecza
Publikacja w 1977 roku forum w Conimbriga1 rozpoczęła badania na szerszą skalę nad
forami rzymskich prowincji Hiszpanii. Do tego czasu badania nad forami miały charakter
przypadkowy i nieplanowany, co skutkowało niekompletnym i nie zawsze dobrym jako-
ściowo stanem wiedzy. Zaznaczyć należy, że to, co przedstawiamy w niniejszym opraco-
waniu, jest stanem badań do 2008 roku i nie jest to jeszcze etap końcowy badań nad forami
rzymskiej Hiszpanii.
Podsumowując stan badań nad forami Hiszpanii przyjęliśmy za rok początkowy 1976
— rok przed publikacją Conimbriga, kiedy to z inicjatywy Casa de Velazquez zorganizo-
wano sympozja na temat Forum et Plaża Mayor dans le monde hispaniąue, opublikowane
w 1978 roku i poświęcone stanowi badań nad forami, oraz Symposium sobre ciudades
augilsteas, które miało miejsce w Saragossie, poświęcone urbanizacji miast rzymskiej
Hiszpanii; innym punktem zwrotnym było też sympozjum w Meridzie, zorganizowane
z okazji dwutysięcznej rocznicy założenia kolonii Augusta Emerita. Te dwa ostanie sym-
pozja wykazały dobitnie niedostatek wiedzy na temat forów Hiszpanii
Trzeba było kilku lat, aby w 1984 roku ukazała się kolejna publikacja, tym razem do-
tycząca forum Ampurias. Pretekstem do jej powstania była publikacja wykopalisk w tym
mieście w 1982 roku i dyskusja nad przekształceniem forum republikańskiego w cesar-
skie.2 Publikacja forum Ampurias była istotna do momentu sympozjum w Walencji
w 1986 roku (na temat Los Foros romanos de las provincias occidentales~), którego akta
zostały wydane następnego roku.
1 de Alarcao, Etienne 1977.
2 Aquillue et alii 1984.