Żurowska, Klementyna; Uniwersytet Jagielloński w Krakowie [Hrsg.]
Prace z Historii Sztuki: Studia nad architekturą wczesnopiastowską — 17.1983

Żurowska, Klementyna: Studia nad architekturą wczesnopiastowską
Od czasów pierwszej interpretacji, jakiej dokonał Szyszko-Bohusz, linia
obronna „castrum” Konrada była prowadzona od wsch. części katedry ro-
mańskiej z w. XII do położonych na wsch. od niej rełiktów transeptowej
bazyliki identyfikowanej z pierwszą katedrą, noszącą zapewnie wtórnie,
wezwanie Św. Gereona i wreszcie do czteroapsydowej rotundy 51. W stosunku
do rzeźby skalnego podłoża wzgórza wawelskiego, wyżej podana linia obron-
na ciągnęłaby się wzdłuż lekkiej pochyłości od pn. ku pd. Fakt, że ten odci-
nek obwarowań z r. 1241 kończył się na czteroapsydowej rotundzie, zdaje
się być zrozumiały, gdyż dalej w kierunku pd. i pd.-wsch. skała zaczyna opa-
dać znacznie stromiej. Spróbujemy obecnie, zrywając z tradycyjme wyzna-
czaną linią umocnień Konrada Mazowieckiego, poprowadzić tę łinię w inny
sposób, zawsze jednak biorąc za punkt wyjścia katedrę, a jako punkt doce-
lowy kościół okrągły, po drodze zaś trzeci, mogący nosić wezwanie Św. Ge-
reona. Obwarowania Konrada Mazowieckiego miały brać początek przy
sanktuarium Św. Tomasza. Z. Budkowa wykazała dowodnie, że nie można
odrzucać możliwości istnienia kaplicy Św. Tomasza w katedrze romańskiej 52.
Przy jej lokalizacji jednakże trudno jest wyjść poza hipotezy. Znając w przy-
bliżeniu plan tzw. drugiej katedry krakowskiej możemy w omawianej kwestii
wysunąć pewne propozj^cje 63. Ołtarz główny patrona — Św. Wacława —
mieścił się zapewne w apsydzie głównej chóru wsch. Jak wiadomo krypta
zach. poświęcona była Św. Leonardowi. Nieznane są nam wezwania ołtarzy
w zakończeniu wsch., zapewne apsydowym, naw bocznych, dalej w chórze
zach. oraz w kaplicach, które najprawdopodobniej istniały już w w. XIII
w miejscu krucht flankujących z dwu stron kryptę zach. Jeżeli zlokalizujemy
sanktuarium Św. Tomasza w zach. stronie katedry, w apsydzie głównej lub
w pn.-zach. kaplicy i spróbujemy pociągnąć linię obwarowań w kierunku
zach. i pd.-zach. napotykamy relikty kościoła odkrytego w rejonie VIII przy
baszcie Złodziejskiej 54. Zakładając, że mógłby to być ewentualnie kościół
Św. Gereona możemy posuwać się dalej wzdłuż krawędzi wzgórza i docho-
dzimy do rotundy odkrytej w Tejonie X 56. Prowadzona w wyżej podany spo-
sób łinia obronna miałaby charakter tradycyjny, gdyż tak w przybliżeniu
przebiegał na odcinku pn.-zach. i zach. wał wiślański, a potem wczesno-
piastowski 56. Te dwa ostatnie wały obejmowały jednak niewątpliwie zamknię-
tym pierścieniem całe wzgórze. Linia Konrada poprowadzona natomiast
od katedry do kościoła w rejonie VIII i do rotundy w rejonie X, obejmowały
duży obszar nie dając obwodu zamkniętego. Wspomniana rotunda stała

51 Por. Szyszko-Bohusz, Rotunda, s. 56—57.

52 Por. Budkowa, o. c., s. 123.

53 Na temat tzw. drugiej katedry por. K. Żurowska, Geneza zachodniej części tak zwanef
drugiej katedry wawelskiej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, „Prace z Historii
Sztuki” z. 10, 1972, s. 35—70.

64 Por. przypis 6.

55 Por. przypis 5.

6li Por. Pianowski, o. c., s. 273—274.