Żurowska, Klementyna; Uniwersytet Jagielloński w Krakowie [Hrsg.]
Prace z Historii Sztuki: Studia nad architekturą wczesnopiastowską — 17.1983

Żurowska, Klementyna: Studia nad architekturą wczesnopiastowską, [2]
początku obraz fundamentów tej części rezydencji. Dlatego budowę aneksu
przy kaplicy na Ostrowiu Lednickim słuszniej będzie kłaść na czas po r. 1040.
lecz ze względów technicznych nie wkraczając zbyt daleko w głąb w. XI.
Późniejsza metryka aneksu lednickiego od krakowskiego i ewentualna zależ-
ność pierwszego od drugiego, zdaje się mieć istotne znaczenie dla datowania
pierwszej fazy zabudowań Ostrowia Lednickiego. Faza ta pozbawiona mo-
numentalnego emporowego masywu zachodniego niewątpliwie chyba po-
przedzała budowę kaplicy na Wawelu. Stwierdzenie to ma istotne znaczenie
dła dalszych rozważań.

Wracając jednak do rotundy krakowskiej trzeba stwierdzić, że od kon-
cepcji empory w czworobocznym masywie zachodnim, ujmującym apsydę
zach. budowli czworolistnej, wiódł już tylko jeden krok do przeniesienia tejże
empory w obręb samej apsydy. To właśnie dokonało się w kościele B na
Wawelu, w którym empora zlała się z apsydą zach. budowli centralnej.

Czy tego rodzaju zjawisko pojawia się w tym czasie w innych budowłach
centralnych? Starochrześcijańskie kościoły centralne na Zachodzie nie po-
siadały nigdy empor. Otrzymywały je natomiast budowle na Wschodzie:
oktogon Konstantyna w Antiochii 39 czy kościół Grobu Chrystusa w Jero-
zolimie 40. Budowle te składały się z części środkowej krytej kopułą i z ota-
czającego środek obejścia, które było dwupoziomowe. Ze Wschodu ten typ
empor przeszedł do centrałnych kościołów bizantyńskich, takich jak San
Vitałe w Rawennie, czy kościół Św. Sergiusza i Bakchusa w Konstantynopo-
lu 41. Właśnie San Vitale odegrało ważną rolę przekaźnika tego motywu ern-
pory nad obejściem średniowiecznemu Zachodowi. Empory nad szesnasto-
bocznym obejściem oktogonu otrzymała bowiem kaplica akwizgrańska, a po
niej wszystkie jej bezpośrednie kopie 42 (rys. 11). Ten typ empor nad obej-
ściem miał prawdopodobnie bezpośrednie znaczenie dla powstania górnych
ganków, w grubości murów, w oktogonie w Mettlach (tzw. Ałter Turm) 43
(rys. 12), w rotundzie w Ludwigstadt 44, czy w domniemanym baptysterium

39 Na temat oktogonu w Antiochii por. A. Grabar, Martyrium, Paris, 1946, T. I, s. 214 i nast.
oraz F. W. Deichmann, Das Oktogon von Antiocheia: Heroon-Martyrion, Palastkirche oder Kathe-
dralel, „Byzantinische Zeitschrift”, 65, 1972, s. 40—56.

40 Na temat kościoła Grobu Chrystusa w Jerozolimie por. R. Krautheimer, Introduction
to an Iconography of Medieml Architecture w: Studies in Early Christian, Medieval and Re-
naissance Art, New York-London, 1969, s. 115 i nast. oraz Ch. Coiiasnon, The Church of
the Holy Sepulchre Jerusalem, London, 1974.

41 Na temat tych dwu kościołów por. W. Dynes, The First Christian Palace-Church Type,
„Marsyas”, XI, 1962—1964, s. 5 i nast.

42 Na ten temat por. A. Verbeek, Die architektonische Nachfolge der aachener Pfalzkapelle
w: Karl der Grosse, Band IV, Diisseldorf 1967, s. 113—121.

43 Na temat Mettlach por. Verbeek, o. c., s. 117, oraz H. E. Kubach, A. Verbeek, Ro-
manische Baukunst an Rhein und Maas, Berlin, 1975, s. 777—779.

44 Rotunda w Ludwigstadt miała osiem nisz półkolistych w grubości muru. W jednej z nich
rozpoczynał się trakt schodów, co wskazuje, że nad niszami mieścić się musiał górny ganek. Bu-
dowla ta od w. XVI pozbawiona jest swych funkcji kościelnych, a pierwotne mury zachowane są.