Towarzystwo Naukowe <Lublin> [Hrsg.]
Roczniki Humanistyczne: Historia Sztuki = History of art = Histoire de l'art — 53.2005

Recenzje
Górlicki, Wojciech: Dwie wileńskie wystawa: "Vita Sancti Casimiri" i "Kult i ikonografia św. Kazimierza na Litwie"

RECENZJE

Dwie wileńskie wystawy: Vita Sancti Casimiri i Kult i ikonografia św.
Kazimierza na Litwie (Sv. Kazimiero kultas ir ikonografija Lietruvoje)
Taikomosios Dailes Muziejus (Muzeum Sztuki Użytkowej), Lietuvos Naciona-
linis Muziejus (Litewskie Muzeum Narodowe)
Wilno, 6 V-7 XI 2004 r.
W 2004 roku, w dniach od 6 maja do 7 listopada, z okazji 400-lecia kano-
nizacji św. Kazimierza zorganizowano w Wilnie dwie niezwykle interesujące
wystawy: Vita Sancti Casimiri oraz Kult i ikonografia św. Kazimierza na
Litwie (Sv. Kazimiero kultas ir ikonografija Lietruvoje).
Pierwsza z nich, Vita Sancti Casimiri znajduje się w Muzeum Sztuki Użyt-
kowej w Wilnie (Taikomosios Dailes Muziejus). Prezentowane są na niej
dzieła sztuki: malarstwa, rzeźby, grafiki, wyroby złotnictwa i włókiennictwa
oraz rękopisy i starodruki będące własnością Muzeum Sztuki Litwy (Lietuvos
Dailes Muziejus) i Biblioteki Akademii Nauk Litwy (Lietuvos Mokslo Akade-
mijos Biblioteka). Pięć dzieł grafiki wypożyczyła Biblioteka Uniwersytetu
Wileńskiego, po jednej rzeźbie - Muzeum w Rokiszkach i Muzeum Wojsko-
we Witolda Wielkiego (Karo Muziejus Vytanto Didżiojo) w Kownie. Inspira-
cją do zorganizowania wystawy o św. Kazimierzu były projekty zainicjowane
w latach 1999-2003 przez Muzeum Sztuki Litwy i Bibliotekę Akademii Nauk
Litwy.
Prezentowane na wystawie autentyczne dokumenty i ich publikacje z XV-
XX w. odzwierciedlają najważniejsze fakty z krótkiego życia św. Kazimierza
(1458-1484), starania władców Polski i Litwy, kapłanów diecezji wileńskiej
i mieszkańców stolicy o ogłoszenie królewicza świętym, cuda doznane przy
grobie królewicza w Katedrze Wileńskiej, historię potwierdzającą kanonizację,
szerzenie kultu Świętego w Europie i w świecie, historię budowy i rekonstru-
kcji sanktuarium św. Kazimierza - kaplicy pamiątkowej, tradycje kultu
i świętowania jubileuszy.
Ekspozycję rękopisów i druków rozpoczyna pochodzący z 1521 r. doku-
ment legata Zachariasza Ferrerio, wysłannika papieskiego, traktujący o rozpo-
częciu procesu kanonizacyjnego Kazimierza-królewicza oraz faksymile strony
tytułowej książki Vita beati Casimiri Confessoris, napisanej przez legata
i wydanej w tym czasie w Krakowie. Dalej są eksponowane przywileje wład-
ców Polski i Litwy związane z kaplicą św. Kazimierza, inwentarze kaplicy,
dokumenty informujące o ukrywaniu jego relikwii podczas wojny w XVII w.
oraz grafiki oddające najważniejsze typy ikonografii Świętego.