Rocznik Historii Sztuki — 18.1990

Fąfrowicz, Małgorzata: Piasta "malowane dzieje": opowieść o piaśce, zapis historyczno-literacki, pierwowzory i wzorce osobowe bohatera

MAŁGORZATA FĄFROWICZ

Zacieśniając pole badawcze do ukazania funkcjonowania opowieści o królu Piaście na terenie
plastyki, z mitotwórstwem Wyspiańskiego jako osobnym zagadnieniem, nie można jednak pominąć
pobieżnego zaprezentowania rozwoju jego literackiej materii i wzorów osobowych postaci, które, w
formie podania, rozpoczęło się na kartach kronik, potem pism historiograficznych, a od okresu
oświecenia stało się popularnym i chętnie wykorzystywanym tematem literackim. Twórcą toposu
Piasta - „gościnnego oracza", był Gall Anonim6. Jego opis oddaje atmosferę święta i radości,
związaną z ucztą postrzyżynową Ziemowita, na której pojawiają się tajemniczy przybysze, dokonując
rozmnożenia jadła i napoju oraz wygłaszając proroczą wróżbę o królewskiej przyszłości chłopca.
Pierwowzór Piasta — chłopa pracowitego, znalazł swój rodowód w Kronice mistrza Wincentego
Kadłubka i był rozwijany przez innych kronikarzy wielkopolskich. Piast — prosty kmieć — jest
jednocześnie bartnikiem i kołodziejem, ukazanym podczas wykonywania zajęć rolniczych7.

Korzystający z tych przekazów Jan Długosz w taki oto sposób opisał pierwszego polskiego
władcę: „Człowiek obyczajów prostych, o wrodzonej poczciwości, żyjący w ubóstwie, udziela gościny
wysłannikom niebios"8. Podobny wzorzec osobowy prezentują późniejsze kroniki: Marcina'i Joachi-
ma Bielskich9 oraz Marcina Kromera10. Ten ostatni wzbogacił wątek fabularny podania o motyw
wyboru Piasta na króla, stając się twórcą pierwowzoru Piasta „chłopa-króla". W ten oto sposób
doszło do włączenia w zakres opowieści o początkach polskiej państwowości wiary w moc i sił?
tkwiącą w najniższej warstwie społecznej narodu. Również z kronikarskich przekazów pochodzą
informacje dotyczące dokładnego umiejscowienia akcji piastowskiego originis na mapie Polski. Dzięki
tej topografii, nadgoprzańska kraina zyskała rangę mitycznej kolebki Słowiańszczyzny — bajkowego
kraju „początków". Tak oto już kronikarskie zapisy uformowały trzy zasadnicze obrazy Piasta:
„gościnnego oracza", „kmiecia i rzemieślnika pracowitego", „chłopa-króla" — pierwowzory dla
dalszych przekształceń na terenie literatury i plastyki.

Oświecenie zaliczyło do historii tylko te zdarzenia, które opierały się na wiarygodnych źródłach. Z
tego powodu wszelkie opowieści dotyczące legendarnych dziejów Polski stały się, w formie filozofi-
czno-moralizatorskiej powiastki, tematem literackim. Przysłowiowy wiek rozumu spopularyzował
wzór Piasta — kmiecia pracowitego, założyciela dynastii. Protoplasta królewskiego rodu był również
jedną z niewielu postaci legendarnych, które oszczędziła racjonalna krytyka11. Nawet cyniczny biskup
Krasicki ukazał go jako uczciwego, pracowitego, gospodarnego i rozumnego chłopa — bohatera bajki
narodowej — hojnego dla potrzebujących, które to zalety zapewniły mu tron12. Wprowadzając
czynnik rozumu jako wartość nadrzędną i decydującą przy wyborze słowiańskiego kmiecia na króla, z
pominięciem ingerencji „boskiej mocy", przekształcił wzorzec osobowy „chłopa pracowitego —
rodzica królów" w duchu doby reform i naprawy Rzeczypospolitej. Pod koniec XVIII i na początku
XIX w. pod wpływem utopijnego światopoglądu Rousseau doszło do stworzenia sielankowo-arkadyj-
skiej wizji wsi. Na fali tych prądów złączono dwa pierwowzory: Piasta — gościnnego, świątecznego
oracza (Gall Anonim) z Piastem — pracowitym chłopem (Kadłubek) i utworzono nowy topos W
postaci Piasta — „reprezentanta ludu", skupiał on w sobie wszystkie pozytywne cechy tej warstwy
społecznej. Był też zgodny z antyfeudalnym programem Kuźnicy Kołłątajowskiej, który zalecał
przywrócenie chłopom wolności odebranej im ongiś wbrew prawu natury i przyznanie statusu
pełnoprawnych obywateli państwa13. Zabieg ten miał na celu wyzwolenie ogromnego zasobu twór-

6 Anonim tzw. Gall, Kronika polska, przekl. R. Gródecki, wstęp i орг. M. Plezia, Bibl. Naród., seria I, Wrocław 1965, s.

15.

I Mistrza Wincentego Kronika polska, tłum. K. Abgarowicz i B. Kiirbis, Warszawa 1974, s..93 i in.

8 J. Długosz, Kronika polska, przekł. K. Mecherzyński, t. I, Kraków 1867, s. 83.

9 M. i J. Bielscy, Kronika polska, Kraków 1597, s. 15.

10 M. Kromer, Kronika 1555, przekł. M. Biażanowski, [w:] Zbiór dziejów Polski, t. III, Warszawa 1767.

II Np. I. Krasicki dokonał krytyki Popiela w: „Myszeida" poemat heroikomiczny, wyd. w 1775 г., Mikołaja? Doświadcz yń-
skiego przypadki, wyd. w 1775 г., Zbiór potrzebnych wiadomości, wyd. w 1781. Utwory te zawiera wyd. w Warszawie w 1954 r. t.
III Pism wybranych I. Krasickiego. Wandę, Lecha i Krakusa skrytykował I. Krasicki w: Historia, opr. i wstęp M. Klimowicz,
Warszawa 1956.

12 I. Krasicki, Dzieła, t. VII, Warszawa 1829, s. 34.

13 Kuźnica Kollątajowska, Wybór źródeł, орг. B. Leśniodorski, Wrocław 1949, s. 33.